Lærer av islendingene

Nyheter
661

Grader, skinner og slicer. «Jentan på fileten» dekkes opp av roboter og avanserte helautomatiske løsninger. 11 politikere fra næringskomiteen på Stortinget fikk seg en grundig innføring i moderne og høyteknologisk fiskeindustri, da de onsdag besøkte islandske Marels utstillingsvindu like utenfor København.

– Det har vært en veldig nyttig tur, sier Frank Bakke-Jensen (H) til iLaks, mens han og politikerkollegene guides rundt blant sløye- og filetmaskiner.

Markedsorientert
– Vi har vært på Island, og fikk der se at fisken tilbys etter det markedet vil ha – når og i volum. Fangstmetodikken følger naturgitte fortrinn. Og det er ferske produkter, understreker han.

Høyres fiskeripolitiske talsmann setter pris på å komme seg ut i felten, og følge industrien på nært hold.

– Det er godt å komme ut og se produksjonen. Her viser en viktigheten av å stå i markedet. Tilstedeværelse er viktig.

MTB
Men det er ikke utelukkende foredlingsmaskiner politikerfølget har fått med seg.

– I lunsjen hadde vi møte med Nordlaks om rullerende MTB. Hvis dette skal være en kunnskapsnæring må de ansatte være i arbeid hele året. Skal en forvalte humankapital må vi løfte oss et hakk, mener Bakke-Jensen.

– Er du tilhenger av rullerende MTB?

– Jeg mener det er spennende.

Fortrinn
Ved Marels utstillingsvindu Progress Point er alle de politiske partiene er representert, opplyser leder for næringskomiteen, Geir Pollestad (Sp).

– Jeg mener det høye norske kostnadsnivået kan være et fortrinn for oss, for det tvinger frem automatisering, sier Pollestad til iLaks.

Komitékollega Ingrid Heggø, fiskeripolitisk talskvinne i Arbeiderpartiet, er imponert hvor avanserte de hypermoderne foredlingsmaskinene er.

Internasjonalt
– Imponerende. Jeg er er imponert over det de får til. Det som imponerer meg mest er maskinen som drar av skinnet fra fileten, sier hun, før hun må skynde seg inn i den ventende minibussen.

Stein Hendnes, sjef for Skandinavia i Marel, er glad for besøket av de norske stortingspolitikerne.

– Vi har 250 kunder her, 40, eller 15 prosent, av dem fra Norge. Det viser at industrien tar dette på alvor og ser hvordan de kan automatisere, sier han.