Med fem pågående nybyggkontrakter har Møre Maritime mye å henge fingrene i om dagen. Mens flere i bransjen har slitt de siste årene, har skipskonsulentene på Nordmøre hatt jevnt med oppdrag. I tillegg til nybygg, har selskapet også flere oppdrag som går på ombygging av mindre offshorefartøy til havbruk.
FAKTA
MØRE MARITIME
- Skipsteknisk konsulentfirma etablert i 2003
- Holder til i Kristiansund
- Har spesialisert seg på alle typer større havbruksfartøy; brønnbåter, slaktebåter, servicefartøy og fôrbåter.
- Overtok konsulentfirmaet Atlantconsult i 2011
- Har 15 ansatte
– Vi har hatt svært mye å gjøre, men merker at veldig mange skipskonsulenter og verft satser i dette markedet nå. Konkurransen er knallhard. Flere beveger seg inn mot havbruk nå som offshoremarkedet går dårlig. Fordelen vår er at vi har jobbet i markedet lenge, og er godt kjent i bransjen, sier daglig leder Svein Knudtzon Waagbø.
Store på havbruk
Da det skipstekniske konsulentfirmaet ble etablert i 2003, besto det av fem ingeniører. De kom alle fra skipsverftet Sterkoder, og måtte finne seg nye jobber da verftet besluttet å avvikle skipsbyggingsaktiviteten. Helt siden oppstarten har Møre Maritime hatt fokus på alle typer større havbruksfartøy.
– Vi jobber også med fiskebåter og andre typer fartøy, men det har alltid vært havbruksfartøy vi har hatt som mål å bli best på.
Skipsrederier som driver innen havbruk er de største kundene. Møre Maritime har flere design- og utviklingskontrakter på gang.
– Det tar ofte flere år før et design blir realisert. Men for tiden har vi hele fem nybyggkontrakter. Det er to store og avanserte brønnbåter på 85 meters lengde som er under bygging på Fiskerstrand Verft for Frøy Sjøtransport. Videre har vi en slaktebåt under bygging i Tasmania for De Bruyn Transport. I tillegg har vi to store servicefartøy som skal bygges ved Sletta Verft for Frøy-gruppen.
Kontrakten med Sletta Verft ble offentliggjort i forrige uke. Møre Maritime skal levere komplett design- og tegningspakke til verftet.
«MachoCat 25» er en helt ny og miljøvennlig type servicefartøy for havbruksnæringen.
– Denne fartøytypen startet vi utviklingen med for over to år siden, og vi er derfor glade for at Frøy-rederiene velger å satse på oss, sier Waagbø.
Bygger om gamle PSV’er
I tillegg til nybygg, driver Møre Maritime med ombygging av fartøy, avlusningssystemer på eksisterende fartøy, og konvertering av mindre offshoreskip til havbruk.
– Det har vært en del ombygginger av mindre offshorefartøy, spesielt når det gjelder enkelte avlusningssystemer. Og det blir helt sikkert flere. Men i det siste har det vært tendenser til «panikk» når det gjelder avlusning, og når panikken avtar blir det nok roligere på dette området.
Skipskonsulentene jobber i hele fasen av et prosjekt; fra tidlig konseptutvikling til designutvikling, og alle tegninger som skal til for å bygge et fartøy. Møre Maritime har blant annet utviklet og fått overlevert den 40 meter lange giganten Frøy Fighter til havbruksnæringen.
Vil ansette flere
I dag er de 15 ansatte, men i løpet av året håper Waagbø på å ansette et par nye skipsingeniører.
– Vi vil fortsette med den kursen vi kjører nå, og har tro på store muligheter i markedet.
Møre Maritime fikk et resultat før skatt på 2,3 millioner i 2015, mot minus 790.000 i 2014. Driftsresultatet var på 2,4 millioner mot minus 765.000 i 2014.
Inntektene var i 2015 på cirka 17,8 millioner; en økning fra 11,5 millioner året før.
For 2016 ligger omsetningen an til å bli rundt 20 millioner kroner.
– Resultatet er mer usikkert men synes å bli tilsvarende 2015, sier Waagbø.