Nå skal denne dronen dykke under isen

Nyheter
1082

FORNYBAR 03.06.2014 Av Camilla Aadland

Polhavet er ett av verdens minst utforskede områder. Det er noe av grunnen til at forskere ved Universitetet i Bergen vil bruke en av sine undervannsdroner der.

– Vi har nå vist at vi kan bruke teknologien. Vi har samlet masse data fra Norskehavet, og våger oss på å gå inn i litt vanskeligere områder, sier professor Peter Haugan ved Universitetet i Bergen.

Kan fjernstyres
Geofysisk institutt fikk seks glidere i 2012. De kan fjernstyres, og leverer fra seg data om temperatur, saltinnhold, og CO2 underveis.

– Fordelen med gliderne er at de kan dekke områder, tider og steder du ikke har mulighet for å gå med forskningsfartøy enten det er på grunn av mangel på tid eller penger eller fordi det er vanskelig å gå inn der. Gliderne kan gjøre målinger i all slags vær, sier Haugan til Sysla.no.

Glideren kan dykke ned til 1000 meter og være ute i månedsvis på en batteri-ladning. Før den skal ut i Polhavet, skal den testes flere andre kalde steder.

– Neste uke skal vi bruke den i Porsangerfjorden i Finnmark, og sent i høst skal vi ta den opp til Longyearbyen på Svalbard. Vi ønsker å gå inn i områder der det ikke er så lett å komme til med forskningsfartøy, sier Haugan.

Kommuniserer underveis
Forskerne må blant annet finne ut av hvordan de kan kommunisere med glideren når den er under isen.

– Problemet er at den ikke kan komme opp til overflaten og snakke med satellitten. I dag er det slik vi styrer dem, og gir dem ny posisjon. I tillegg kommuniserer de til oss med data underveis, forteller professoren.

En glider som går lenge under isen må dermed navigere veldig nøyaktig.

– Vi kan eventuelt sende lydsignaler under vann til en mottaker som enten er på bunnen, på isen eller i åpent vann, sier Haugan.

Sammen på tokt
Han tror det er stort potensial for å bruke glidere i farvann som vanligvis er vanskelig tilgjengelig.

I Polhavet ønsker forskerne blant annet å se på effekten av issmelting og tilførsel av ferskvann fra land.

Målet er å være på plass innen to år, på samme tid som det nye isgående forskningsfartøyet F/F «Kronprins Haakon» skal være ferdig bygget.

– Det nye fartøyet gir grunnlag for mer forskning i Polhavet. Vi vil bruke denne teknologien i tillegg, slik at vi får mer ut av toktene med forskningsfartøyet, sier Haugan.