Nå har Mowi entret podiet

Kommentarer
14531

Glem Marine Harvest. Laksekjempen har tjuvstartet med nytt navn.

I Edinburgh, like ved Assembly Rooms, der hvor Marine Harvest lanserte sitt nye bedrifts- og merkenavn, løper en gate som heter Hanover Street. Den er formodentlig oppkalt etter den nordtyske messebyen, hovedstaden i delstaten Niedersachsen, med samme navn. Det var nemlig derfra de kom, Mowinckel-familien, som har gitt verdens største fiskeoppdretter sin nye identitet.

Skjønt, helt ny er den ikke.

Tyske kjøpmenn
Mowi var navnet gründer Thor Mowinckel døpte firmaet sitt før partneren Norsk Hydro tok kontroll og skiftet det til Hydro Seafood. Men selv i hjembyen Bergen er Mowinckel idag vesentlig mer knyttet til rederfamilien og den i mellomkrigstiden tre ganger valgte liberale statsminister Johan Ludwig Mowinckel enn sotraoppdretteren Mowi.

Aslak Berge

Marine Harvest sendte i romjulen ut en nøktern børsmelding om det nært forestående navneskiftet: «I forbindelse med navneendringen vil Marine Harvest ASA noteres med følgende detaljer fra og med 02.01.2019:  Nytt navn:   Mowi ASA Ny ticker:   MOWI»

På Oslo Børs kan en altså den 2. januar trade Mowi-aksjen.

Tjuvstart
De har allerede tjuvstartet internt.

Hjemmesiden Mowi.com er allerede oppe og går. Facebook- og Instagram-konti likeså. Inntil videre ligger iLaks-artikler om navneskiftet høyest på Google søk, men oddsene er lave for at Mowis markedsavdeling umiddelbart vil bla opp for å sikre seg monopol på relevante søkeord i Google Adwords. Mye skal tas tak i for å gi andre navneassosiasjoner enn Moviebox eller en glemt og spartansk laksemerkevare fra 70-tallet.

Skjermdump fra Mowi.com

Det er nå jobben begynner.

Det er nå det veletablerte oppdrettselskapet skal skape ny aksept, bevissthet og stolthet internt – og samtidig lojalitet og handlevaner eksternt. Tiden for å høste og kapitalisere på innsatsen ligger fjernt inn i horisonten.

Langt lerret
2019 blir en prøveklut i så måte. Alle som har jobbet med merkevarebygging vet at det er et svært langt lerret å bleke. Som krever årevis med målrettet arbeid og dype lommer.

Målene er både luftige og hårete. De skal omsette for en milliard euro fra merkevaren Mowi i 2025. Merkevaren skal bidra med 100 millioner euro i ekstra EBIT – og gå cash break-even i 2022.

Det er en ambisiøs oppgave Mowi-direksjonen har gitt seg i kast med. De vil bli målt for sin gjennomføringsevne, av sine kunder, aksjonærer – og av oss i media. Det kan bli, som det gjerne heter på børsen, en spennende reise.