Nå har Marine Harvest storoffensiv mot politikerne

Nyheter
691

Åtte politikere i gul kjeledress stabler seg opp i en hurtiggående rib. De skal ut på Marine Harvests anlegg Oksen på Sotra og lære mer om oppdrett. Stuntet er ett av mange Marine Harvest gjør i forbindelse med valgkampen.

SAMSUNG CSC

– Vi vil vise hvor viktige vi er langs kysten, hva vi bidrar med i verdiskapning og arbeidsplasser, sier Nævdal-Bolstad til Sysla.

Politikere i ni fylker blir invitert til presentasjon av Marine Harvest.

– Det er ikke tvil om at vi har interesse av at politikerne kan mest mulig om oss som næring og selskap når de skal diskutere rammebetingelser, sier kommunikasjonssjefen.

Vil ha strengere krav

I Bergen forteller han og kvalitetssjef Ingrid Lundamo om selskapet, utfordringer og hva de forventer av politikerne.

– Vi er positive til regjeringens ønske om å stille hardere krav for vekst, sier Nævdal-Bolstad til kandidatene til Hordaland fylkesting.

Ønskelisten hans er politikere som ser næringen i lang tidshorisont, som setter krav til bærekraft, gir forutsigbare rammebetingelser og streng regulering.

Lagde tid

Aps fylkesordførerkandidat Anne Gine Hestetun er en av dem som lytter.

– Jeg hadde full dag men lagde tid til dette fordi det er så viktig. Det er en av de viktigste næringene på Vestlandet, og det er positivt å være godt orientert om utfordringene næringen står overfor for å kunne skape den bærekraftige veksten vi er avhengige av, sier hun til Sysla.

Tor Andre Ljosland, som er 3. kandidat for KrF i Hordaland, er enig.

– At Marine Harvest vil ha streng regulering er et signal vi noterer oss med glede. Vi er opptatt av at norsk laks skal ha et kvalitetsstempel og være trygt å spise. At vi har gode kontrollrutiner kan sikre oss et konkurransefortrinn, sier han.

Vil være synlig

Eivind Nævdal-Bolstad

I Møre og Romsdal har så langt 20 politikere meldt seg på omvisningen. Kommunikasjonssjefen i Marine Harvest bedyrer at selskapet ikke bruker mye penger på alle politikerbesøkene.

– Det er mest arbeidstid som går med, sier han.

Tidligere i år meldte oppdrettsgiganten seg ut av Sjømat Norge og inn i Norsk Industri. Hovedårsaken er at de mener bransjeorganisasjonen ikke var nok opptatt av miljøspørsmål.

– Er det blitt viktigere for dere å ha direkte kontakt med politikere nå enn før?

– Vi har alltid åpnet fabrikker og lokaliteter for politikere, det er ikke nytt. Men det er nytt at vi gjør det så organisert. Det er en bevisst tanke om at vi ønsker å være synlig i debatten rundt havbruksnæringen. Det er naturlig for verdens største lakseoppdretter å være på banen, sier Nævdal-Bolstad.

Snakker for flere

Anne Gine Hestetun er ikke redd for å få et ensidig bilde av næringen etter besøket hos Marine Harvest.

– Når det gjelder bransjespesifikke utfordringer sier de at de søker å løse dem i fellesskap, og jeg velger å tro dem på det.

Lurt med innsyn

Salmon Group samler lokaleide oppdrettsselskap. Informasjonsmedarbeider Øyvind Kråkås er positiv til at andre næringsaktører er med og fronter bransjen.

– I dette tilfellet må vi ha tillit til at de fremhever hele næringen, og at de velger å ikke skape splid mellom bedriftene de representerer og det generelle bildet i bransjen. For vår del er det viktig å fronte lokalt eierskap. Det vil i noen tilfeller være motsetninger mellom store, børsnoterte selskap og selskap med lokalt eierskap, sier Kråkås.

Forsker Harald Espeli ved Handelshøyskolen BI er ekspert på lobbyvirksomhet og politisk påvirkning. Han tror det kan være lurt å gi politikere innsyn i den operative virksomheten.

– Lokalpolitikerne er sentrale aktører i det å gi konsesjon og tillatelse til plassering av merder, sier Espeli til Sysla.

Avhengig av kommunal velvilje

Han sier at det er ganske vanlig at bedrifter går aktivt ut mot politikerne i valgtider.

– Det som er spesielt her er at det skjer så mange steder.

– Er det viktigere enn før å ha direkte kontakt med politikerne for å nå gjennom?

– Ja, i den forstand at dette er en næring som er avhengig av kommunal velvilje og interesse på en annen måte en en del annen næringsvirksomhet.