Tar i bruk felles kunstig intelligens for å få kontroll.
– Lakselus er helt klart den største utfordringen i dag, og en stor kostnadsdriver i næringen, sier Ola Helge Hjetland, kommunikasjonsdirektør i Marine Harvest til avisen Dagens Næringsliv.
Aksjeanalytiker i Sparebank1 Markets, Tore Tønseth, sier til Dagens Næringsliv at problemer med lus koster næringen flere milliarder kroner i året og hindrer også produksjonsvekst.
Store aktører går sammen
En solid lagoppstilling bestående av Marine Harvest, Lerøy, Grieg Seafood, Bremnes Seashore, Salmonor, Veterinærinstituttet og Havforskningsinstituttet går nå sammen.
Målet: Få kontroll på lusene.
Metode: Aquacloud.
Prosjektet Aquacloud drives av samarbeidsorganet The Seafood Innovation Cluster, og innebærer innsamling av data fra alle laksemerdene til oppdretterne i en felles skyløsning. Deretter bruker man IBMs Watson-teknologi til å lage lusevarsler og analysere fram til de beste strategiene for å bli kvitt dem.
Håpet er bedre presisjon i prognoser og tiltak gjennom å dele data på tvers av selskapene.