– Nå er jo alle redaktører

Nyheter
1124

Nordmøringen kommer opprinnelig fra klippfiskland. Hun er nå blitt PR-rådgiver i firmaet Zynk.

Legendarisk
– Jeg er oppvokst på Fræna, der er fiskerne enten på sjøen eller fulle. Jeg vokste opp i samme byggefelt som Kjell Inge Røkke. Han er legendarisk for å ha tent på hønsehuset, sier hun og sikrer seg hele konferansesalens oppmerksomhet.

I arbeidet med kartlegging og analyse av omdømme tilnærmer kommunikasjonsbyrået Zynk seg dette ved å se på virksomheters utfordringer, forventninger, kjennskap, samarbeidsrelasjoner, kommunikasjon, stil og holdninger.

Når det spesifikt gjelder laks, er Skarsbø Moen glassklar i sin dom.

– Omdømmet er ikke så sterkt når det gjelder næringen som produktet, sier hun, og peker illustrerende på den norske oppdrettslaksens posisjon i franske gourmetrestauranter.

Polarisering
Oppdrettsnæringens personligheter preges av motpoler – Kurt Oddekalv og «råkapitalist John Fredriksen». Samtidig er hun klar på at laksen er et høyt etterspurt produkt ute i den store verden.

– Kriger er blitt ført for å få tilgang på proteiner. Og vi lever lengre. Halvparten av de som blir født idag, de blir 100 år, sier hun.

Sosiale medier
Samtidig oppfordrer Skarsbø Moen markedsaktørene til å ta innover seg endringene som skjer i mediebransjen.

– Det er ikke bare tradisjonelle medier som VG og Dagbladet som gjelder. Sosiale medier er like viktige, og blir stadig viktigere.

– Hva er det media holder på med? spør hun, før hun selv svarer: – Jo, det er å fortelle historier. Før ble det sagt at det var de som eide pressen som hadde pressefrihet. Nå er jo alle redaktører. Det utfordrer forretningsmodeller.

Skarsbø Moen mener sosiale medier spiller en nøkkelrolle i dagens omdømmeforvaltning.

– Det handler om å gå viralt, ha en kommunikasjonsplan, snakke med én stemme, skape en internkultur og bruke egne ansatte.