Nordlaks’ lukkede storsatsing rigges for transport til Nord-Norge.
Det var i 2018 Nordlaks fikk innvilget fire utviklingskonsesjoner, på totalt 3.120 tonn i maksimal tillatt biomasse (MTB), for Hydra, en semilukket produksjonstank.
Etter tre og et halvt års arbeid ved den tyrkiske verftsgruppen Gemak er Hydra nå ferdigstilt. Tanken har en diameter på 70 meter, har tett tak og vegger ned til 20 meter under havoverflaten.
Hydra skal etter planen settes ut på lokaliteten Sørvika i Hadsel kommune.

Tungvekter
Tirsdag ankom det blåmalte tungtransportskipet «GPO Emerald» verftet i Tyrkia. Det 225 meter lange og 48 meter brede fartøyet skal frakte Hydra nordover.
De neste dagene skal tanken transporteres ombord på lastedekket, og sikres før avreise gjennom Middelhavet og videre nordover mot Vesterålen.
Se video: Her settes Nordlaks’ semilukkede “Hydra” sammen
– Lastingen vil ta flere dager. Planen er å begynne rundt 13. oktober, med avreise omkring den 19. Den må jo settes godt fast for transporten, forklarer Kolbjørn Hoseth Larssen, kommunikasjonsrådgiver hos Nordlaks, til Bladet Vesterålen.
– Avhengig av været regner vi med at transporten kan ta 16-17 døgn, så en gang tidlig i november kan den nærme seg Hadselfjorden, sier Larssen.
Utsett til våren
Hydra har tette stålvegger helt ned til 20 meters dyp, for å holde lakselus ute. I bunnen er den åpen, og med nota som henger under, vil den ha en dybde på nesten 50 meter i sjøen. Under taket skal det være blant annet fôrlager, maskinrom, verksted og dødfisksystem.
Oppdrettstanken skal opereres fra Nordlaks’ nærmeste base og fra operasjonssentralen på Børøya, like ved Stokmarknes.
Det vil ikke bli satt ut fisk før til våren i tanken, som rommer 86.700 kubikkmeter.
Med det vil Nordlaks ha to stålgiganter i sin produksjon av laks. Fra før av har Stokmarknes-oppdretteren drift av havfarmen “Jostein Albert”.
