Nå er det hjul igjen på Gardermoen. Og mange tusen tonn laks flys ut i verden.

Nyheter
1470

Når du tror at du mister avkjøringen til Oslo Lufthavn Gardermoen, velger den neste, og kjører to kilometer gjennom skogen, forbi to konferansehoteller og til midt i ingenstedsland, med grønne trær så langt øyet kan se, da er du i hjertet for norsk lakseeksport.

Det skulle man kanskje ikke tro, når du ser deg rundt i det gryende industriområdet midt i skauen. Men dette er nemlig den perfekte plassering for Marine Harvest sin store terminal på Østlandet. Rett ved E6, rett ved flyplassen.

For fisken skal ikke være her. Den skal videre.

– Det er meningen. Her er det kjapt inn og kjapt ut, sier terminalsjef Tom Mikkelsen.

– Så du må ikke skrive at dette er et lager. Det er det definitivt ikke, altså. Dette er en terminal, slår han fast.

Og den har vært i drift i fem år nå. Med aktivitet nesten døgnet rundt, hver dag, hele året.

 

48 timer

Facebook-«stedet» Marine Harvest Terminal Gardermoen er neppe det viktigste for markedsavdelingen i konsernet, men det er mange som bruker det. Snart 2000 ganger har noen «sjekket inn» på terminalen på facebook.

Blant dem finner vi en «kusk» hos Suldal transport. Det er en sjåfør «på bulkbil hos Frank Steensen Transportforretning». Og en og annen som titulerer seg på nett som «yrkeskriminell at Bring».

Alle har de samme mål: Få laks fra et av Marine Harvest sine mange anlegg langs kysten raskest mulig til Gardermoen, sånn at den kan komme seg videre ut i verden.

– I fjor så gikk cirka halvparten av totalproduksjonen til Marine Harvest gjennom terminalen. Det vil si at 130.000 tonn gikk denne veien, forteller terminalsjef Mikkelsen.

Det blir i snitt 2-3000 tonn i uka. Aktiviteten varierer mye fra dag til dag. Det er spesielle dager der markedet vil ha mer fisk enn andre på.

Den «andre halvparten» av produksjonen, går fra fabrikkpakkeri og på bil rett til mottaker et eller annet sted i Europa. Og av den halvparten som går gjennom Gardermoen, går fortsatt over 80 prosent til vår egen verdensdel. «Bare» 12-13 prosent går med fly til Asia.

Men det er fortsatt mye fisk. Og den skal helst være fersk.

 

UT I VERDEN: Noen ganger pakkes fisken i flyselskapenes egne fraktkasser.
UT I VERDEN: Noen ganger pakkes fisken i flyselskapenes egne fraktkasser.

 

Til sushi-landet

– Alt vi håndterer her er fersk fisk. Enten hel, eller forskjellige former for filet. Den legges fersk på is på fabrikk, og skal holdes kald med samme temperatur hele veien, forklarer Tom Mikkelsen.

TERMINALSJEFEN: Tom Erling Mikkelsen har kontroll på det meste her, og et særlig ansvar for flyfrakta.
TERMINALSJEFEN: Tom Erling Mikkelsen har kontroll på det meste her, og et særlig ansvar for flyfrakta.

Vi går ned på selve terminalen. Den er delt i to, en del for flyfrakt og en del for bil. Her er det noen tusen kasser med laks. Det skal bli mange tusen middager. Noe av det flys til Japan for å bli sushi. Eller kjøres til andre steder i verden.

Det er et par plussgrader her, vi er ikledd vernesko og jakker, mens Mikkelsen peker og forteller om kassene.

– Den her kom sannssynligvis inn i natt. Sendes ut i dag. Og er på markedet i morra. Det går ofte raskere til Asia enn fisken som skal på supermarkedene i Oslo, sier han, tirsdag formiddag. Slaktet på mandag, sushi i Tokyo onsdag, altså.

 

Flyr også dreamliner

All denne infoen står også å lese i detalj på pallenes følgeseddel. Denne er ferdig plastret og klar til avgang. Over tre tonn veier hele byggeklossen da, inkludert is og isopor.

– Her ser du. Dette er filet. Der står størrelsen. Premium kvalitet. Denne kommer fra Hjelmeland, og skal til Osaka i Japan. Den kom hit i natt og skal ut med Emirates nå om noen timer, forteller Mikkelsen.

ROBOT: Denne karen gjør noe av pakkingen helt automatisk, når det skal pakkes for flyfrakt.
ROBOT: Denne karen gjør noe av pakkingen helt automatisk, når det skal pakkes for flyfrakt.

Det er etter hvert en håndfull flyselskaper som frakter laks ut av landet. Qatar Airways kjører flere fraktfly i uka. Korean og andre asiatiske selskap det samme. Og noen tar gjerne litt laks i lasterommet på vanlige passasjerfly, som har rom for det.

– Når du tar Qatar sin dreamliner fra Oslo til Doha, er det stor sjanse for at du har laks i bagasjerommet. Det samme for dem som tar Thai til Bangkok, forteller terminalsjef Tom Mikkelsen.

– Eller Norwegian samme sted. Nå vet vi jo til og med når flyene deres går, sier han muntert.

 

LOSSER OG LASTER LAKS: Henrik Kuylenstjerna, Adam Edvkist og Emil Kringlund.
LOSSER OG LASTER LAKS: Henrik Kuylenstjerna, Adam Edvkist og Emil Kringlund.

 

Lille Karlstad

– Vi er mange svensker her. Mye fra Värmland. Så vi kaller dette lille Karlstad. Det er omtrent som hjemme, smiler Henrik Kuylenstjerna.

Han er en av gutta på gulvet. Blant kollegene hans finner vi også Adam Edkvist og Emil Kringlund. Men det er ikke bare svensker her; her er nordmenn og folk fra andre nasjoner. Og et arbeid de trives med.

– Det er ikke for fysisk hardt og tungt, men det er nok å gjøre hele tida. Så tida går fort, og det er greit, sier Kuylenstjerna.

– Og dere er glad i laks?

– Ja, svarer gutta ganske i kor og smiler.

De er blant 25 ansatte på gulvet her på terminalen. I tillegg er det 25 som jobber med spedisjon, logistikk, dokumenter, trafikk, operasjon og ledelse. Det er mye som skal til for å holde oversikt:

– Her er cirka 6000 biler inn og 6000 biler ut i løpet av et år. Aktiviteten varierer avhengig av hvilken dag det er, og det blir gjerne 30-40 biler inn om dagen, sier fabrikksjef Tom Mikkelsen.

TIL POLEN: Martin skal ta med fisk til Polen, for videreforedling og salg i hele Europa.
TIL POLEN: Martin skal ta med fisk til Polen, for videreforedling og salg i hele Europa.

Alle lakseeskene vi ser på terminalen skal ut i dag. En av dem som tar de med seg, er Martin fra Polen. Han skal ta med seg laks til Marine Harvest sitt anlegg der.

– Jeg kjører til Sverige og skal på ferga i kveld. Laster av i Polen i morgen, sier han.

I dette tilfellet skal fisken videreforedles i Polen. Marine kjøpte for noen år siden Morpol, og med det en ny fabrikk for hele det europeiske markedet.

– Det er store greier. Plutselig ble vi 5000 flere ansatte, forteller kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland.

 

LOGISTIKK: Her er det både logistikk, dokumenter, spedisjon, frakt og operasjon.
LOGISTIKK: Her er det både logistikk, dokumenter, spedisjon, frakt og operasjon.

Laks til jul

Et godt norsk lakseår går mot slutten, eksporten har satt ny rekord igjen – og selgerne står i disse tider på for både mest mulig salg og best mulig pris. Ja, det er et lite rush nå for tida. Både fordi laksen skal ut til jul for å bli delikatesser rundt mang et bord. Og fordi deler av verden stopper litt opp om en drøy ukes tid.

– Det er noe større volum før jul, og en litt mer hektisk periode. Veldig mye skjer de første ukene, vi kjører nesten hele desember på to-tre uker. Men det er ikke mer enn at vi kan håndtere det på en god måte, sier Mikkelsen.

Samtidig er det alltid et sted i verden der de ikke sover. I Asia er det ikke juleferie for folk flest. Og de vil fortsatt ha fersk fisk.

– Vi sender ut fisk både lille julaften og julaftene. Flyene går som normalt, og her blir

det folk på jobb alle dager utenom 2. juledag. Men ikke full bemanning, forteller terminalsjefen.

– Det er julerush på salgskontorene nå og uro i finansverdenen når oljeprisen synker. Hvordan merker dere svingningene i markedet?

– Nei, det må du snakke med salg om. Vi gjør bare det vi får beskjed om, smiler Mikkelsen.