Krisen i Rødehavet smitter over på containerfrakten.
Rapportene om rakettangrep kommer nesten daglig. Angrepene på skipsfarten i Rødehavet har kraftig redusert trafikken gjennom Suezkanalen. Det betyr økte tonnmil for blant annet containerrederiene som må omdirigere sine skip rundt Afrika.
Containerfrakten er global. Hindringer på viktige ferdselsruter gir forsinkelser og økte kostnader for befrakterne. Det betyr at frakt av blant annet frysecontainere av frossenfisk har økt vesentlig den siste tiden.
Det vesentligste volumet av norsk laks blir solgt og transportert ferskt. Men noe sendes også ut av landet som frossenlaks. Ifølge Norges sjømatråd ble det eksportert 305 tonn fryst laks fra Norge i forrige uke.
Skal frossenfisken sendes oversjøisk, typisk til Sørøst-Asia, kan det bli svært kostbart.
Gjennomsnittet hos Drewrys «World Container Index» ligger nå på 3.964 dollar for frakt av en 40-fots container. Kostnadsnivået har tredoblet seg siden slutten av november.
Dagens fraktprisnivå er fortsatt godt under pristoppene under pandemien, men ifølge E24 har oppgangen skjedd raskere nå. Drewrys World Container Index lå tidvis på over 10.000 dollar under coronaårene.