Nå blir det gratis ferjetransport

Statens vegvesen har besluttet at det ikke skal gjennomføres manuell billettering på riksvegferjene.

Dette gjelder fra søndag 15. mars og foreløpig en uke framover – til og med søndag 22. mars. Det opplyser Statens Vegvesen.

– Dette gjør vi for å hindre smitte mellom trafikant og billettør. På den måten unngår vi å utsette mannskapet som har en samfunnskritisk rolle. Der billettering kan gjennomføres uten kontakt mellom billettør og trafikant vil denne bli opprettholdt, sier avdelingsdirektør Edvard T. Sandvik – som leder ferjekontoret i Statens vegvesen.

Det arbeides nå med å finne muligheter for å gjennomføre billettering etter søndag 22. mars.

Riksveiferjesambandene dette gjelder er:

– Rv. 19 Horten–Moss (betjenes av Bastø Fosen)

– E39 Arsvågen–Mortavika (Fjord1)

– Rv. 13 Hjelmeland–Nesvik–Ombo (Norled)

– E39 Halhjem–Sandvikvåg (Torghatten Nord)

– Rv. 5 Mannheller–Fodnes (Norled)

– Rv. 13 Hella–Vangsnes–Dragsvik (Norled)

– E39 Lavik–Oppedal (Norled)

– E39 Lote–Anda (Fjord1)

– Rv. 651 Volda–Folkestad (Norled)

– E39 Solevåg–Festøy (Norled)

– E39 Molde–Vestnes (Fjord1)

– E39 Halsa–Kanestraum (Fjord1)

– Rv. 827 Drag–Kjøpsvik (Torghatten Nord)

– E6 Bognes–Skarberget (Torghatten Nord)

– Rv. 80 Bodø–Værøy–Røst–Moskenes (Torghatten Nord)

– Rv. 85 Bognes–Lødingen (Torghatten Nord)

De øvrige cirka 100 ferjesambandene i Norge er fylkesveisamband eller kommunale samband.