Mye mer enn laks

Nyheter
769

13. juni braker det løs. I tre hele dager i Stavanger vil arrangørene Nutreco, Skretting og Blue Planet rett fokus mot bærekraft, fremtidens matvareforsyning og matvaretrygghet.

Aquavision fyller 20 år i år. Steven Rafferty, konsernsjef i Skretting, er klar på at Aquavision skiller seg klart fra andre oppdrettskonferanser.

– Det vi har sett med Aquavision er den økende internasjonalisering med fiskeoppdrett. Det er mer spredd geografisk, økt fokus på for eksempel Afrika. Aquavision er mye mer enn lakseindustrien. Det er mange konferanser som tar for seg laks. Aquavision har utviklet seg til å bli bli ganske internasjonalt med over 40 land på deltakerlisten. Vi har for eksempel alltid vært en konferanse som har vært mer enn selskapspresentasjoner. Aquavision har aldri handlet om enkeltselskaper, men om fremtiden til industrien, sier skotten til iLaks.

Mer, raskere
– De siste tre-fire Aquavision har vi hatt kjente talere, som Kofi Annan og Sir Bob Geldof, folk som er genuint opptatt av økt matvareproduksjon. Begge disse herrene er linket til Afrika, og de har begge samme budskap: Dere må gjøre mer av det dere gjør, men dere må gjøre det raskere. Disse er svært opptatt av å sette navnet sitt bak fiskeoppdrett.

Tidligere generalsekretær i FN Kofi Annan har vært hovedtaler på konferansen. Foto: Skretting

– Vi har prøvd å få et utsideperspektiv på fiskeoppdrett. Vi prøver å få en mix, en halvpart fra oppdrettsindustrien og en halvpart som ikke kommer fra industrien. Folk som kan gi et mer komplett syn fra utsiden av industrien, utdyper Rafferty.

– Hvor står Aquavision om 20 år?
– Jeg tror at om 20 år ser vi at Aquavision er videreutviklet. Industrien er konsolidert. Etterspørselen for oppdrett vil bare bli større og større. Jeg tror Aquavision er der om 20 år, og mer spredt, mer Afrika og Asia i konferansen. Men vår visjon for Aquavision er å holde den på et svært høyt nivå. Vi aksepterer ikke mer enn 400 mennesker, vi prøver å nå toppledere. Om 20 år tror jeg ikke vi er 800 mennesker, vi vil fortsatt ha et begrenset antall deltakere og talere, for å være en arena for nettverksbygging, spår han.
– Det er mer om stakeholders, det er ikke som mange andre konferanser hvor mange prøver å selge ting i løpet av konferansen.
– Også i år er det stor deltakelse fra toppledere fra hele verden. Hva er nøkkelen til å trekke såvidt mange til «grisgrendte strøk» i Norge?
– Jeg tror majoriteten av talerne, selv om de ikke er i oppdrett, ser behovet for sunne proteiner. Alle har noen ideer om at det er bra å spise mer sjømat. Hver gang vii kontakter folk, vil de være med på revolusjonen. Alle vi snakker med, deriblant Lord Sebastian Coe, er positive.
Ti år fremover 
Den dobbelte OL-vinneren på 1.500 meter er blant trekkplastrene på årets konferanse.
– Idrettsfolk, som han, forstår at en viktig del av dietten er sjømat. Han vil gjerne komme og anbefale sjømat, og andre har en genuin interesse om å skaffe mer sunn mat til verden.
Lord Sebastian Coe kommer til Aquavision. Foto: Skretting
– Hva vi fokuserer på er ikke det neste ett, to eller tre år. Vi ser ti år fremover. Vi vil møte morgendagen i dag. Det er mye om å vokse industrien sammen med alle stakeholders. Tema som klimaendringer, sunnhet og matvaretrygghet er sentrale. Hva er flaskehalsene i industrien? I laks er det en klar mangel på vekst, mest grunnet sykdom og miljø. Vi ser på landbasert og havoppdrett. Jeg tror ikke et enkelt selskap kan være ekspert, men om en bringer mange sammen kan en lære om å drive oppdrett utenfor områdene idag.
Konferansen er utviklet av fôrgiganten Nutreco, som hele tiden har hatt et vidt perspektiv på matproduksjon.
– Nutreco og Skretting har lagt til rette for konferansen i 20 år. De så behovet uten en selskapsagenda. Skretting er 50 prosent fôr til andre arter enn laks og 50 prosent til laks. Vi er den ledende på laksefôr, men vi er også veldig opptatt av å legge til rette for andre arter, understreker Rafferty.
Ikke-kommersiell
– Tilnærmingen er ikke-kommersiell. Jeg vil ikke bære arrogant, men da jeg deltok på min første Aquavisjon i 1996, registrerte jeg at det var ikke mye selskapsfokus, mer industrifokus.
Også årets utgave har industrifokus, og ikke mist et globaliseringsperspektiv.
– Vi forventer 30 mennesker fra Chile. 20 fra Afrika, mer enn ti fra Russland og mer enn ti fra New Zealand. Jeg vet ikke om det er andre konferanser som har så mange som reiser så langt. Det er veldig diversifisert. Andre er overvektet mot laks eller visse land. Her er det spredd. Norske deltakere utgjør aldri mer enn 20 prosent av deltakerne selv om det er lokalisert i Norge, sier Skretting-toppen.