Muskelkraft og millimetre ombord på «Dønnland»

Nyheter
0

– Frøys trofaste sliter.

Med list og lempe, godt verktøy og ikke minst rå muskelkraft og saftige gloser skal den nye sirkulasjonspumpa på plass, enten den vil eller ikke. Det er god temperatur nede i maskinen på «Dønnland». Lagrene i pumpa var blitt slitte, så her var det å få den byttet ut.

Lærling Benjamin Lysjø Andersen drar så hardt han kan i kjettingen for å få røret på rett plass. Motormann Martin Skotvik hamrer på boltene. Det er bare noen få millimeter, men akk så irriterende høydeforskjell mellom gammel og ny pumpe. Dette skaper hodebry for lærling og motormann.

I oktober blir Frøys «Dønnland» ti år, og som rederiet kjærlig omtaler som en trofast sliter. Med noen dagers landligge i Bodø, nyttes tida godt til å få fikset det som fikses kan.

Steinar Andersen, har vært i rederiet Frøy siden 1998. (Foto: Steve Hernes)

Startet på Seløy i 1987
Skipper Steinar Andersen, er oppvokst på Seløy på Helgeland, og ble tidlig fascinert av laksenæringa. Etter mange år på «Veidnes», «Novatrans» og «Viknatrans», mønstret skipper Steinar Andersen i 2014 på «Dønnland», og her har han vært siden.

– Da jeg startet i rederiet i 1998, hadde dem tre båter som for det meste seilte i Trøndelag. Før den tid drev jeg litt innen fiskeri og kystfart. I 1987 var jeg 17 år, og fikk jobbe på laksemerdene på Gåsvær, for Seløy Sjøfarm, forteller han stolt.

– Jeg har alltid vært fascinert av laksenæringa. Det ble jeg allerede som unge, med en far som drev laksegarn. Så kom oppdrettslaksen til Seløy. Det var ei stor tid for oss på øya. Det er nok derfor jeg trives så godt i næringa. Tror ikke du kan finne noen bedre jobb enn dette, sier skipper Andersen fornøyd.

Fast charter for Cermaq
«Dønnland» har siden den ble sjøsatt, gått i fast charter for Cermaq. Hovedsakelig med frakt av slaktefisk fra anlegg i Finnmark, og til slakteriet i Rypefjord. De siste to årene har «Dønnland» kun fraktet smolt.

– Tidligere fraktet vi smolt i sommerhalvåret, og stort sett slaktefisk resten av tida. Fordelen er jo at vi blir flinkere med smolten og begrenser smitte. Det er en kjempefordel å bruke båten kun til én ting. Når en får kjøre bare smolt i fred og ro, så blir en godt trent og best på det, sier Andersen.

«Dønnland» ble levert Frøy i 2012, og har siden gått i fast charter for Cermaq. (Foto: Steve Hernes)

Hovedtyngden av smolt de frakter er fra 100 til 300 gram. Skipperen syns den minste smolten er den mest gunstige.

– Den er lett og liten, mens den større har mer risiko for slag og skader. Båten er heller ikke en av de største, men det kan ha sine fordeler. Denne størrelsen båt blir nok ettertraktet i fortsatt mange år. Den kommer lett til lokaliteter, og er lett å håndtere. Vi er jo såpass lav, og én av få som kommer under brua ved Hopen utenfor Bodø, der Cermaq har ett av sine anlegg, smiler Andersen.

God plass for unge styrmenn
Etter 24 år i rederiet har Andersen hatt mang en styrmann ved sin side. Ofte kommer de rett ut av skolen, og «Dønnland» er en god start for mange av dem.

– Det er ofte vi får nyutdannede styrmenn ombord her. Etter en del opplæring får de større sertifikater, og kan komme på de større båtene. De har en fin karrierevei sånn sett. Oppdrettsnæringa har blitt en attraktiv arbeidsplass for de som vil jobbe på båt. Vi er stolte av den jobben vi gjør, sier Steinar Andersen.

Styrmann Magnus Hendriksen og skipper Steinar Andersen, «Dønnland». (Foto: Steve Hernes)

Styrmann ombord er Magnus Hendriksen (24) fra Tromsø.

– Jeg ble ferdig utdannet i 2020, og har vært her på båten siden. Syns dette er en kjempefin båt, og jeg trives godt. Størrelse på båter har ikke så mye å si. Det handler mer om gangfart, smiler den unge styrmannen.

Bedre vaktordning
For et par år siden gikk de bort fra vaktordning med seks timer på og seks timer av. Nå kjører de såkalt 5-5-7-7.

– Det er økter som nok blir mer og mer standard. Med denne blir det mer sammenhengende søvn etter den ene vakta. Jeg syns det er bedre å kunne hoppe i seng ved midnatt, enn klokka to på natta, sier en uthvilt skipper Andersen.

Benjamin Lysjø Andersen, lærling på brønnbåten «Dønnland». (Foto: Steve Hernes)

De er seks mann ombord. Skipper, styrmann, kokk og matros, én lærling, en motormann og en maskinsjef. Mannskapet er fra Hammerfest i nord til Kolvereid i sør.

Nede i motoren er ny pumpe kommet på plass. De to vant kampen mot millimeterne. Alt er klart for å reise ut igjen på lørdag. Da setter de kursen for settefiskanlegget Dyping, så skal det losses ved anlegget Mulen i Nordfold.