Ny båt og nytt mannskap.
Mandag ettermiddag la «Multi Commander» til kai i Flatanger. FSV Rederi sitt nyeste hybridfartøy har hatt sine første fire uker i sjøen utenfor Trøndelag og Nordland. Skipper Runar Sletten har blitt godt kjent både med helt ny båt og nytt mannskap på reisen.
– Det har vært både spennende og lærerikt. Det er også første jeg tar i bruk en helt ny båt og en hybrid, men også første gang jeg seiler i dette området, forteller skipperen.
Sletta Verft overleverte «Multi Commander» til FSV Group den 14. oktober, og med det kunne verftet markere levering bygg 200. Båten er designet av Solstrand Trading. Den 27-meter lange servicebåten er utviklet for tyngre slepeoppdrag og utrustet med en batteripakke 360 kilowatt.
– Når det er en helt ny båt vi skal bli kjent med, er det viktig å ha særlig fokus på sikkerhet. Vi gjennomfører alltid en grundig sikker-jobb analyse før vi går i gang med et oppdrag. Her går vi gjennom ulike faremomenter som kan oppstå, og hvordan vi skal unngå dem, sier skipper Sletten.
Fri for barnesykdommer
– En hører jo ofte om at det er barnesykdommer med nye båter, men jeg syns det har vært svært lite av det. Jeg hadde faktisk forventet at det skulle være mer av det, sier Runar Sletten fornøyd.
All elektronikk er levert og montert av Elmarin i Kristiansund, og Sletten legger til at dialogen med dem har vært svært viktig og god under de fire første ukene i drift.
En annen som er mer enn godt fornøyd, er 17 år gamle Even Bævre fra Kristiansund. Etter å ha gått maritime fag ved Kristiansund videregående skole, fikk han lærekontrakt med FSV Group.
– Først turen jeg hadde var på den aller minste båten, og så få komme på denne var veldig bra, sier Bævre.
En annen som er rimelig fersk i rederiet er styrmann Ove Ormbostad.
Ble kjent med nytt mannskap
– Det er en stor og kraftig båt med mye teknikk. DP-system gjør at vi kan ligge i ro, noe jeg opplever som en stor fordel. For meg som nettopp har startet, er det mye nytt å sette seg inn i, sier han.
– De fire ukene ombord har gått utrolig fort. Hele mannskapet er et nytt bekjentskap for meg, og det har vært en flott opplevelse å bli kjent med dem, sier styrmannen.
I tillegg til skipper, styrmann og lærling, består mannskapet også av maskinpasser Marius Røste fra Lofoten og matros Sondre Jørgensen fra Aure.
Nå står de foran sin siste natt ombord. Nytt mannskap på fem er på vei nordover for å mønstre på. Lærlingen og skipperen har allerede gjort alt klart til de nye kommer.
– Vi har en nyinnkjøpt fiskestang og et par hekto poteter klar. Med det har de alt de trenger for å klare seg selv i ukene som kommer, ler de to.