Mowis slaktekapasitet i Skottland er sprengt – setter inn «Norwegian Gannet»

Nyheter
688

Slaktebåten er satt inn for å avlaste Mowi Scotland.

Denne uken ble slaktebåten sendt til Mowis oppdrettslokalitet ved Ullapool på Hebridene for å hente fisk. Det var andre gang lakseoppdretteren brukte ”Norwegian Gannet”. Utstyrt med 14 store sløyemaskiner, har den 94 meter lange «Norwegian Gannet» en betydelig større kapasitet enn noe slakteri i Europa. Teoretisk sett har den en kapasitet på 160.000 tonn laks per år – noe som er mer enn det Skottland produserte i 2018, nærmere bestemt 150.800 tonn.

Hav Line, rederiet som driver “Norwegian Gannet”, har hittil i år slaktet og levert over 14.000 av tonn norsk laks til selskapets pakkeri i Hirtshals i Danmark.

Ekstra volum
«Som vi tidligere har rapportert, er vår nåværende slaktekapasitet i Skottland fult utnyttet og tillater ikke ekstra fiskemengder i løpet av toppmånedene. Vi har slaktet ytterligere volumer i Irland de siste månedene, og tar nå noe kvanta i Danmark under toppvolum. Vi fortsetter å jobbe med våre ansatte i Skottland for å lage en langsiktig løsning for fiskeforedling hos Mowi som vil imøtekomme alle krav og fremtidig vekst,” skriver kommunikasjonsdirektør Mowi, Ian Roberts, i en e-post til iLaks.

Steve Walker, fra Hull-baserte Prime Processor, sier at han ikke er bekymret for utsiktene til at lakseoppdrettere vil la slaktebåter høste fisk.

– Vi fileterer og fjerner bein fra laks her, mens de bare vil kun sløye ombord. Det påvirker ikke oss.

Disruptiv
Paul Armstrong-Wilson, eier av fisketransportørene Solway Transport og Fish Express, er mer optimistisk med tanke på det nye «disruptive» fartøyet.

– Hvis nordmenn ønsker å bearbeide mer betyr det høyere volumer som er av mer interesse for oss. Da vil vi ha mer fisk å transportere. Jeg kan se lakseoppdrett gå på samme måte (hvor alle bruker slaktefartøy). På vestkysten er kommunikasjonen og veiene ganske dårlige. Det er heller ingen utsikter til en motorvei mellom Glasgow og Fort William. Det kan være en vinn-vinn for industrien – med helvetes mye færre lastebiler på veien, sier Armstrong-Wilson.