Storoppdretteren ville etablere 2.000 restauranter i Kina, men endte opp med fem i Taiwan.
Det skortet ikke på ambisjonene da Ola Brattvoll, Mowis konserndirektør for salg og marked, skisserte opp planene om 2.000 restauranter under selskapets paraply. Anledningen var fiskeri- og havbruksmessen North Atlantic Seafood Forum våren 2018.
– Det er en strategisk svært viktig satsing. Vi tror dette har et stort potensial og at vi i løpet av fem til åtte år kan bygge det opp til å bli 2.000 restauranter over hele Kina, sa Ola Brattvoll til Dagens Næringsliv den gangen.
Restaurantkjeden skulle følge laksen nedstrøms, inn i markedet, under merkevaren Supreme Salmon.
Innen 2025 skulle omsetningen nå to milliarder dollar.
Fasit snart fire år etter planene ble lansert, har Mowi fortsatt kun noen få restauranter i Taiwan, uten at selskapet vil si noe særlig om dem.
– Denne satsingen ble nedprioritert da vi valgte å satse på en global merkevare, skriver kommunikasjonsdirektør Ola-Helge Hjetland i en epost til DN.