Mowi tjente 2,1 milliarder kroner i årets siste kvartal

Nyheter
515

Mowi oppnådde et operasjonelt driftsresultat på 2,1 milliarder kroner i fjerde kvartal 2018, sammenlignet med 1,8 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

Det viser en kvartalsmelding onsdag morgen.

Totalt i 2018 oppnådde Mowi et operasjonelt driftsresultat på 7,4 milliarder kroner. Det er det nest beste året noensinne for konsernet. Mowi hadde en omsetning på 10,5 milliarder kroner i kvartalet og 37,2 milliarder kroner totalt i 2018. Omsetningen for 2018 er den høyeste for konsernet til dags dato.

Slaktet 105.783 tonn
Med bakgrunn i et godt resultat, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon har Mowi-styret besluttet et kvartalsutbytte på 2,60 kroner per aksje.

– 2018 var et veldig godt år for Mowi. Sterk etterspørsel etter laks og høye priser i alle markeder resulterte i god inntjening for selskapet. Jeg er stolt av den innsatsen de ansatte har lagt ned for å produsere sunn og god mat til forbrukere over hele verden, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog.

Mowi rapporterte driftsinntekter og andre inntekter på 10,5 milliarder kroner (9,9 milliarder kroner) i fjerde kvartal 2018.

Totalt slaktevolum i kvartalet var 105.783 tonn (112.628 tonn). Forventet slaktevolum for 2019 er på 430.000 tonn.

Kuttet kostnader på til sammen 595,5 mill.
Mowi Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 2,44 (1,77) i fjerde kvartal, mens Mowi Scotland og Mowi Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på henholdsvis EUR 2,32 og EUR 1,42 (EUR 1,19 og EUR 0,98). Mowi Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kg på EUR 1,25 i kvartalet (EUR 1,03).

Mowi Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på 56,6 millioner kroner  (-27,3 millioner kroner). Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på 371 millioner kroner (284 millioner kroner).

Ifølge Aarskog har selskapet kuttet kostnader med 595,5 millioner kroner i 2018. Målet er å spare ytterlige 292,9 millioner kroner i 2019.

Konsernsjefen tror 2019 blir et spennende år for Mowi, som har skiftet selskapsnavn og lansert ny merkevarestrategi.

– Vi ser frem til å lansere merkevaren MOWI i utvalgte markeder fremover. Jeg er trygg på at dette vil gi selskapet bedre resultater over tid, sier Aarskog.