Mowi tjente 1,9 milliarder kroner i årets første kvartal: – Rekordhøye volumer og god drift har bidratt til gode resultater

Nyheter
976

Mowi oppnådde et operasjonelt driftsresultat på 1,9 milliarder kroner i første kvartal 2019, sammenlignet 1,5 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

Det opplyser selskapet i en kvartalsmelding tirsdag morgen. Resultatet er tilnærmet det samme som ble presentert i en trading update i midten av april.

Omsetningen endte på 9,6 milliarder kroner i første kvartal, mot 8,4 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.

Med bakgrunn i resultatene, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon, har styret i Mowi besluttet et utbytte på NOK 2,60 per aksje for kvartalet.

– Etterspørselen etter våre produkter fortsetter å være god. Det har gitt høye priser i alle markeder. Kombinert med rekordhøye volumer og god drift har dette bidratt til gode resultater for konsernet, sier konsernsjef, Alf-Helge Aarskog i børsmeldingen.

Slaktet 104.118 tonn
Totalt slaktevolum i kvartalet var 104.118 tonn. Tidligere har Mowi guidet et slaktevolum på 102.000 tonn for kvartalet. I første kvartal i 2018 var slaktevolumet 81.212 tonn. Forventet slaktevolum for 2019 er fortsatt 430.000 tonn, opplyser selskapet.

Mowi Norway oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kilo på EUR 2,07 (2,26) i første kvartal, mens Mowi Skottland og Mowi Canada oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kilo på henholdsvis EUR 2,27 og EUR 1,41 (EUR 1,85 og EUR 1,10). Mowi Chile oppnådde et operasjonelt driftsresultat per kilo på EUR 1,47 i kvartalet (EUR 1,36).

Mowi Feed fikk et operasjonelt driftsresultat på minus 23,4 millioner kroner mot 42 millioner kroner euro i samme kvartal i fjor. Consumer Products rapporterte et operasjonelt driftsresultat på 56,6 millioner kroner. Driftsresultatet for samme kvartal i fjor var på 213,8 millioner kroner.

– Lanseringen i Polen er bare starten
Merkevaren MOWI ble lansert for første gang i kvartalet i Polen. Produktene er gjort tilgjengelig i noen av verdens største dagligvarekjeder.

– Lanseringen i Polen er bare starten på MOWI-satsningen. Det kommer til å være en god test før vi begynner på utrullingen i andre utvalgte markeder, sier Aarskog.