Merkevaren «MOWI Pure» lanseres i Amazons dagligvarebutikk på nett 14. mars.
Det går fram av en pressemelding fra Mowi.
Lanseringen sammenfaller med en av verdens største sjømatmesser, Seafood Expo North America i Boston, som går av stabelen 15-17 mars.
Amazon Fresh, som dagligvarebutikken heter på nett, leverer matvarer på døren i Las Vegas, Atlanta, Baltimore, Boston, Chicago, Dallas, Denver, Los Angeles, Miami, New York, Philadelphia, San Diego, San Francisco, Seattle and Washington, D.C.
Senere skal også merkevaren lanseres i andre butikker, men disse er ennå ikke kjent.
– Vi tror at laksenæringen har behov for et globalt merke for å utdanne og for å skaffe tillit til forbrukerne. Og et selskap som Mowi, har ikke bare infrastrukturen, men 50 års erfaring for å bringe «MOWI Pure» globalt, sier Joe Fidalgo, administrerende direktør i divisjonen for forbrukerprodukter i Mowi USA.
YouTube vil stå sentralt i lanseringen. Mowi skal samarbeide med 19 partnere om en YouTube-kanal, som vil presentere tips, erfaringer og mattips for «MOWI Pure». Kanalen skal være på luften i april.
– Vi vil bruke kraften i markedsføring for å utdanne forbrukere til hvordan de skal lage mat og kose seg med laks og gjøre den mer tilgjengelig, sier Diana Dumet, direktør for markedsføring i divisjonen for forbrukerprodukter i Mowi USA.
I begynnelsen av februar meldte Mowi at de gjenopptar filetproduksjon på fabrikken i Herøy kommune på Helgeland fordi de skal starte med produksjon av «MOWI Pure» i regionen. Inntil nå har merkevaren «MOWI Pure» bare vært produsert i Norge ved slakteriet til Mowi på Eggesbønes i Fosnavåg.