Mowi har eliminert avrenningsproblemet: – Håper resten av næringen følger etter

Nyheter
0

Statens vegvesen vil bøtelegge sjåfører som frakter laks med avrenning. Hos Mowi mener de å ha funnet løsningen – og har allerede brukt den i fullskala i over ett år.

Mowi utviklet i 2023 sammen med Vartdal Plast en ny type tett fiskekasse. På utsiden ser den ut som en vanlig isoporkasse, men innvendig er designet endret slik at smeltevannet blir samlet opp i kassen. Løsningen har gjort transportene helt tørre, samtidig som den gir bedre kjøling og lengre holdbarhet på fisken – uten bruk av miljøskadelige absorbenter.

Supply Chain‑direktør Bård Høyvik peker på trafikksikkerhet som den viktigste motivasjonen.

– Avrenning fryser på vinteren og kan skape istapper som løsner fra bilene. Fra vårt ståsted som eier av transporten fra pakkeri til kunde, unngår vi at det kan skje en ulykke. Hvis man kjører bak en Mowi‑bil, kan man være sikker på det, sier han.

Statens vegvesen har lagt frem forslag om å bøtelegge både sjåfør og firma med 25.000 kroner dersom fiskevann renner fra vogntog. Tall fra Vegvesenet viser at nær 80 prosent av kontrollerte fisketransporter får bruksforbud, melder NRK.

Supply Chain Director i Mowi, Bård Høyvik. Foto: Mats Mørk

Fra vått til tørt
Da iLaks besøkte Mowis terminal på Gardermoen i mai var det lett å se effekten av de nye kassene: gulvet var helt tørt, uten spor av smeltevann eller slim. Det har gitt et ryddig og sikkert miljø for både ansatte og trucker, mener forteller Høyvik.

– Tørre terminaler gir kortere bremselengde for trucker, redusert risiko for fall og bedre hygiene. HMS har vært viktig for oss i dette prosjektet, sier han.

Prosjektleder Marius Monsen forteller at arbeidet startet i 2023 sammen med Vartdal Plast.

– Vi måtte finne en løsning som passet inn i logistikken vår. På utsiden ser kassen ut som en helt vanlig isoporkasse, men på innsiden har vi endret designet, sier han.

Nøkkelen har vært svært kald fisk ved pakking, takket være bløgge‑ og brønnbåter.

– Nøkkelen til at designet funket så godt er at vi nå har fått kaldere fisk på pakkeriene takket være bruken av bløgge- og brønnbåter. Kassene har også gitt veldig god kjøling og gode resultater på holdbarhetstester. Grunnen til det er at vi beholder mye av smeltevannet inne i kassen, som gir den større kjølekapasitet. Så kassene har gitt god effekt på holdbarhet og kvalitet.

Han understreker at hele poenget har vært å unngå bruken av absorbenter.

– De er svært miljøskadelige. Våre kasser består kun av ett materiale, sier han.

Les også: Her håndteres 11 prosent av all verdens oppdrettslaks

Ikke bare stinker det – søl fra fisk under frakt kan også føre til farlige situasjoner i trafikken. Statens vegvesen har nå lagt frem et forslag om å bøtelegge både sjåfør og firma med 25.000 kroner dersom fiskevann renner fra vogntog. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Håper næringen følger etter
Utviklingsdirektør Morten Hauge forteller at sjåførene har vært tydelige i sine tilbakemeldinger.

– Vi hadde en runde med dem for et par uker siden, og fikk bare skryt. Vi er trygge på at dette kan bli en standard for næringen fordi det er ferdigprøvet og testet. Vi har åpnet for å dele designet og prosessen med alle som spør oss, sier han.

Han legger til at flere leverandører nå har tatt i bruk løsningen.

– I prosjektdelen jobbet vi tettest med Vartdal Plast, men i implementeringen har både BEWI og Bra Kasser innført designet i sine fabrikker, sier Hauge.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland deler Mowi gjerne kasseløsningen med alle som ber om det.

– Dette handler om trafikksikkerhet, og det tar vi på største alvor. Vi håper resten av næringen følger etter så raskt som mulig, slik at vi ikke vil ha mer avrenning fra laksetransporten på norske veier, sier han.

Gulvet på Mowis terminal på Gardermoen er nå tørt, takket være de tette kassene. Foto: Mats Mørk