Mowi er kritisk til forslag om nye fergetider på Herøy og Dønna i Nordland.
I et brev til Nordland fylkeskommune fra fabrikksjef Gunnar Hamarsland ved Mowi Herøy på Helgeland, går det fram at det er foreslått å redusere daglige avganger fra Herøy til Søvik, der siste ferge skal gå klokken 21.00 mot klokken 23.30 i dag. Dette mener Hamarsland ikke er akseptabelt.

“Dette fordi vi har behov for å transportere produktene våre (som er ferskvare) til fastlandet etter klokken 21.00. Vi har store deler av året produksjon frem til klokken 23.00”, argumenterer fabrikksjefen.
Frykter flere ulykker på vei
Ifølge Hamarsland vil de foreslåtte endringene i rutetidene kreve at Mowi må kjøre deler av produksjonen på fylkesvei 828, som går over Dønna til Bjørn.
“Dette er en vei som ikke tilfredsstiller kravene som man forventer med tanke på tungtransport”, advarer Hamarsland.
Han tror det å tvinge tungtransporten over til å kjøre en 15 kilometer lengre vei enn nødvendig på en slik veistandard vil føre til økt ulykkesfrekvens, dårlige fremkommelighet og økt vedlikeholdsbehov.
“Vi tror at de samfunnsmessige kostnadene ved dette vil overstige besparelsene man oppnår ved å redusere tilbudet fra Herøy til Søvik”, skriver Hamarsland, som avslutningsvis ønsker et møte om situasjonen.
Les også: Ny fabrikksjef på Mowi Herøy: – Antagelig en av de mest spennende jobbene i næringen
Kaller inn til møte
I den kommunale informasjonsavisen Herøyfjerdingen kommer det fram at ordfører Elbjørg Larsen nå har kalt inn til møte mellom Boreal, Nordland fylkeskommune, Herøy Formannskap, Herøy Næringsforening og Mowi for å løse det som omtales som “kritikkverdige samferdselsløsninger”.

Ordføreren påpeker at Mowi slakter titalls tusen tonn laks årlig, og at det går cirka 25 vogntog inn og ut av kommunen hver dag knyttet til oppdretterens aktivitet.
“Derfor er det svært viktig med stabilitet i fergetilbudet”, skriver hun.
– Vi vil selvsagt prioritere et slikt møte
Konstituert samferdselssjef Tone Øverli i Nordland fylkeskommune skriver dette i en e-post via kommunikasjonsavdelingen til iLaks:
“I alle anbudsprosesser eller store endringer i rutetilbud, blir det gjennomført høringer som gir næringslivet, innbygger og politisk ledelse i berørte kommuner anledning til å komme med gode høringsinnspill som vi tar med i vurderingene.
I tillegg er det ikke uvanlig at kommuner ber om møte med oss. Ferjetilbudet er en svært viktig del av infrastrukturen på øykommunene langs Nordlandskysten. Når vi får henvendelsen fra Herøy kommune, vil vi selvsagt prioritere et slikt møte for å lytte til innspillene deres.
Jeg kan ikke forskuttere utfallet av møtet, men vi er også opptatt av forutsigbarhet for næringslivet og innbyggerne, og ser fram til konstruktive samtaler med berørte parter”.
Ifølge Øverli har det gjeldende anbudet med Boreal, som startet i 2014, en varighet til ut 2021.
“En ny anbudsutlysning til etter den tid, vil bli lagt ut i god tid, også med gode høringsprosesser i forkant”, skriver Øverli til slutt.
iLaks har også bedt om en kommentar til saken fra Boreal.
– Vi beslutter ikke fergerutene, men forholder oss til vår kontrakt med Nordland fylkeskommune. Vi er opptatt av at næringslivet skal ha gode samferdselsløsninger, og er innstilt på å ha en god dialog rundt dette, skriver kommunikasjonsrådgiver Jon Kristian Fadnes i en e-post.