Toppsjef Ivan Vindheim vil differensiere Mowi-laksen fra konkurrentene.
Han blitt varm i trøyen nå. Ivan Vindheim tok i vinter over jobben som konsernsjef i 450.000-tonneren Mowi.
– Vi har splittet virksomheten i tre divisjoner; feed, farming og consumer products. Etter å ha åpnet vår nye fabrikk i Kyleakin, Skottland, er vi selvforsynt med fôr i Europa. Vi har en produksjonskapasitet på 600.000 tonn. I år vil vi produsere 550.000 tonn.
– Vi har salgsvirksomhet, og ansatte, i 25 land. Vi har 28 foredlingsfabrikker, sier Vindheim.
Laks er laks
– I stor grad er laksemarkedet commoditized, for de fleste kunder er en laks en laks. Dette vil vi endre. Vi tror at det er segmenter som vil betale mer for produkter de tilbys.
– Det var en del av motivasjonen for å endre firmanavnet til Mowi. Marine Harvest, å høste fra havet, klinger ikke bra for engelsktalende, mener han.
– Mowi hadde alt vi kunne ønske for et merkenavn. Det var kort, det hadde navnet til vår gründer og vår avlstamme. Navneskiftet ga merkevaresatsingen mer tyngde og tilknytning. Vårt mål er å de-commoditize laksekategorien, forteller Vindheim.
Krevende
Jobben vil bli krevende. Men det er gjort før, blant annet av en amerikansk kaffekjempe.
– Vi tror det Starbucks har gjort i kaffemarkedet er et godt eksempel på de-commoditizing. Vi vil ikke bli Starbucks, vi er Mowi, med det er en god ledestjerne.
Men ser mange gode argumenter for å ha en egen merkevare.
– Merkevare kan gi konkurransefortrinn, det genererer kundelojalitet, gir høyere marginer, driver kategorivekst og beskytter kategoriens renommé, fortsetter han.
Mål
Med dagens teknologi følger merkevaren også med sporbarhet via app på mobiltelefonen.
Mowi lanserte merkevaren i Frankrike i 1. mars. Og følger deretter, 15. mars, i USA, sammen med partneren Amazon Fresh.
– Dette er en lang reise for oss. De-commoditizing av sektoren vil ta en god stund. Men dette er vårt endelige mål, sier Vindheim.