Rundt 215.000 tonn oppdrettslaks passerer gjennom Mowi-terminalen ved Gardermoen årlig.
Lastebilene kommer og går hele dagen. Som summende honningbier kjører de inn og ut av anlegget ved Gardermoen døgnet rundt for å levere og hente «havets gull».
Femti inn, femti ut, hver dag, seks dager i uken.
Til sammen blir hele 11 prosent av all verdens oppdrettslaks på en eller annen måte håndtert av Mowis logistikkkoordinatorer.

Og i likhet med honningbiene så gjelder det å være «busy» for de ansatte på terminalen.
– Alt handler om tid. For oss handler det om å få fisken vekk fra kysten, snu fisken i døren på terminalen og levere til våre kunder så fort som mulig, forteller Supply Chain Director i Mowi, Bård Høyvik, til iLaks.
– Vi har valgt denne strategien fordi vi mener det gjør at vi når markedet raskt og effektivt. Vi pakker ulike produkter av ulike størrelser langs kysten, og dette gjør at vi enklere klarer å komplimentere ulike kunders ønsker, legger han til.
Les også: – Jeg tror dette er den største investeringen på landsiden i Austevoll noensinne

75 prosent av all norsk Mowi-fisk
Mowi driver fire fiskepakkerier langs Norskekysten, der laksen håndteres, slaktes og pakkes i kasser fylt med is.
Deretter blir rundt 75 prosent av denne fisken sendt til terminalen på Gardermoen for videre transport, enten den skal til Europa, Asia eller USA.
– Fisken kommer hit på trailere, og så splitter vi opp lasten basert på kunden. Noe av det går videre med bil til for eksempel Europa, mens noe av det blir sendt med fly, opplyser terminalsjef Per Bang-Haagensen.
– Vi ligger mellom 10 til 26 timer unna de ulike pakkeriene våre, så når de starter å produsere mandag morgen, så begynner det å komme inn hit rundt seks-tiden mandag kveld, og så kommer det nærmest non-stop frem til lørdag kveld, legger han til.

Jobber døgnet rundt
120 ansatte, fordelt på rundt 75 årsverk jobber døgnet rundt fra mandag morgen til lørdag ettermiddag for å ta imot, prosessere og videresende fisken.
Pallene med fisk fra slakteriene, som veier rundt 650 til 800 kilo, basert på slaktevekt, blir losset av på terminalens vestside. Noe av det blir midlertidig lagret i det 10.000 kvadrameter store kjølelageret.
Men det meste av fisken skal videre så fort som mulig, klokka tikker tross alt.
Noen av lastebilene går rett ut igjen, mens andre blir avlosset og fisken blir fordelt på flere leveranser.
Biltransport til Europa
Til sammen er det rundt 200 lastebiler fylt med Mowi-laks i bevegelse til alle døgnets tider.
Lastebilene trenger kanskje nye bremseskiver, eller nye trailere. Men ikke minst trenger de uthvilte sjåfører.
– Mange av sjåførene er akkurat innenfor kjøre- og hviletiden når de ankommer, og rekker såvidt å sette av vogna ved lasterampen og kjøre inn på parkeringsplassen før de ikke kan jobbe lenger og må ta pause i åtte timer. Derfor bruker vi ofte en trekkvogn for å flytte på vognene, sier Bang-Haagensen.
Lastet og klare kjører lastebilene så videre ut i Europa.
– Alt som sendes til Europa sendes med bil, mens alt utover det går på fly. Så de lengste transportetappene våre er på rundt fire til fem dager, forteller Høyvik.
Økende etterspørsel
I likhet med andre oppdrettere opplever Mowi en økende etterspørsel etter laks i utenlandske markeder, men spesielt et land skiller seg ut, sier Høyvik.
– Vi opplever en voldsom vekst i etterspørsel blant annet i Kina, noe som gjør at mer av fisken vår nå blir transportert med fly.
Før fisken skal lastes på et fly må den bygges om, opplyser Bang-Haagensen.
– Hvis det skal på fly, så bygger vi om disse pallene fra trailerne over til brett som lastes på flyet. Vi får seks paller på hvert brett, som veier rundt 3.500 til 4.000 kilo. Det varierer selvsagt en del basert på slaktevekten på fisken.

Må klareres av Luftfartstilsynet
Det er mange regler man må forholde seg til når man driver med flytransport, forklarer han.
– Vi har en lukket forsyningskjede, helt fra fisken blir pakket på boks til den leveres på den flyplassen den skal til. Det er for å opprettholde sikkerhetsstatusen på varene slik at de kan bli lastet rett inn på flyet, uten at de må screenes eller noe lignende først. Så alle som jobber her må ha klarert bakgrunnssjekk fra luftfartstilsynet.
Når fisken skal sendes til utlandet, må den også tollklareres, og ulike land har ulike regler, krav og rutiner for hva som må dokumenteres.
– Man har et generelt helsesertifikat, men i land som for eksempel Australia eller Kina krever de mer detaljert informasjon. Da må vi spesialbestille sertifikatene fra Mattilsynet, sier Bang-Haagensen.
Når fisken er klarert i tollen og de rette papirene er klare, blir de fire tonn tunge brettene kjørt over til rullebanen og lastet inn på et lastefly, eller i lasterommet til et vanlig passasjerfly.
Deretter går turen videre til utlandet, enten det er til Tokyo, New York, Shanghai eller et annet sted.

Les også: Her svømmer fisken inne i «Egget»: – Sprenger alle tabeller for tilvekst, fôrfaktor og dødelighet