Nordlaks-eide “Bjørg Pauline” må skifte motor.
Brønnbåten ligger nå på Skarvik-verftet i Svolvær. Skutesiden er åpnet opp for motorbytte for en av fire motorer.
– Vi har kanskje ikke fått de beste leverandørene for teknologien vi har valgt, og hovedansvaret hviler på verftet. Det ansvaret er det ikke lett å få de til å ta, sier teknisk leder i Nordlaks, Ove Morten Høyem, til Kystens Næringsliv.
84 meter lange “Bjørg Pauline” var, grunnet pandemien, halvannet år forsinket da den ble levert i april 2021. I likhet med søsterskipet «Harald Martin» er “Bjørg Pauline” bygget ved det tyrkiske Tersan-verftet. Begge fartøy har hatt problemer, men av ulik art.
– Der er utfordringer med å få tilbake noe på garantien fra Tersan Shipyards. De har vært noe problematisk å ha med å gjøre i denne saken, sier Høyem.
Tersan har foreløpig ikke kommentert saken.
I november gikk “Harald Martin” på grunn i Raftsundet, på vei til Stokmarknes med slaktefisk. Grunnstøtingen skjedde på sandbunn. Det var lavvann, og etter at vannstanden steg utover natten kunne båten trekkes av grunnen for egen maskin.
