– Motoren i oppdrett

Nyheter
594

Han kommer fra Gateshead, like sør for Newcastle. Ved bredden av River Tyne. Chris Beattie har gått på skole og spilt fotball med Paul Gascoigne. Men fotballproff ble han ikke.

– Jeg studerte ved University of Glasgow, marinbiologi, sier Beattie til iLaks. Han avanserte så videre til universitetet i golfbyen St. Andrews, hvor han tok sin doktorgrad.

– De hadde et samarbeid med Havforskningsinstituttet. Jeg bodde, til og fra, i to år i Masfjorden. Det var alltid den mørkeste tiden på året, sier han og minnes de ruvende Matrefjellene.

Batman begins
Beattie kan fortsatt gjøre seg forstått på norsk, selv om ordforrådet er begrenset.

– Det var et spesielt miljø. Et lite samfunn med den lokale befolkning og noen av de ledende fiskeforskerne i verden. Det var et slags «Lakse-kloster» tilsvarende der en bor for å lære Kung-Fu, humrer han.

iLaks møter den nyansatte oppdrettsjefen i MSD Animal Health på Pascal i Bergen. Han nipper til mineralvann og hiver innpå en munnfull med grillet piggvar. Oppdrettet, naturligvis.

– Mens jeg drev på med doktorgraden ble jeg ansatt av Nutreco. Jeg dekket da Skottland, Irland og delvis Norge.

Fokus på mennesker
Fra sin base i Vancouver på den canadiske vestkysten, gikk han fra å være produktsjef til salgssjef til å bli direktør for Nord-Amerika. Nutreco har to fôrfabrikker i Nord-Amerika.

– Hvordan har spranget vært fra marinbiologisk forskning til forretningsvirksomhet?

– Jeg har arbeidet fra tidlig alder, blant annet har jeg jobbet i avis. Jeg har vært kommersiell siden lenge før jeg begynte med oppdrett. Den mest utbredte bakgrunn for ledere i USA er ikke økonom, men ingeniør, påpeker han.

– Jeg tror det største fokuset er mennesker. De er de som driver bransjen. En må kunne kombinere teknisk, kommersiell og tidvis følelsesmessig argumentasjon.

– Hvordan var overgangen fra Skretting til Merck/MSD?

– Det var en vanskelig beslutning å forlate Skretting. Jeg har jobbet der i 16 år og kjenner mange fantastiske mennesker der. Da jeg startet å snakke med Merck og Fabio Paganini ville han ha noen med oppdrettsbakgrunn. Mye av oppdrettsnæringens verdi er laks. Karpefisk er stor i volum, men lav i verdi. Storaktørene er Marine Harvest, Cermaq, Cooke; de deler de samme kundene. Produktene er forskjellige, men det er mange paralleller: Menneskene, selskapene og det tekniske, fortsetter Beattie.

Motoren i oppdrett
– Det som tiltrakk meg var potensialet. Merck har store ambisjoner i akvakultur. De vil bli lederen på fiskehelse. De har en sterk visjon og commitment (fokus, dedikasjon – red. anm.). Husk at moderne fiskeoppdrett bare er 30-40 år gammelt. I Alaska sjøsetter de fortsatt 1,8 milliarder smolt årlig. Finneklippet eller snutemerket.

– I Merck har vi svin, storfe, kylling, og så er det jeg som er fiske-fyren. Vi har også kjæledyr, og alt det innebærer av produktutvikling og forskning. Vekten til Merck på utvikling av fiskehelse er massiv.

Han er likevel klar på at kjernen i moderne fiskeoppdrett er norsk laks.

– Norge har vært motoren i oppdrett, det jeg kaller kommersielt oppdrett, og vil fortsette å være det. På marine arter er vi bare i begynnelsen. Oppdrett har vært 30-40 år med forskning, prøving og feiling. I Norge er det nå noen utfordringer, sier han og viser til et svekket omdømme for næringen, men han er ikke i tvil om at en finner en løsning.

Integrert løsning
– Ser en bort fra lus og sykdom, er det mange gode historier som ikke er fortalt. Det er fortsatt by far den mest effektive produksjon av proteiner vi har, sier Beattie videre.

– Hvordan ser du for deg at luseproblemet nedkjempes?

– Jeg tror på en integrert løsning. Jeg tror historien har vist oss at en enkeltløsning ikke fungerer. Vi leverer Slice, men det er også andre midler. Jeg tror på godt husbandry og vaksiner. Det er viktig at vi får det maksimale ut av medikamentene og at de opprettholder sin effektivitet, poengterer han.