Morpol utvider for over ti millioner euro

Nyheter
648

Marine Harvests polske datterselskap vil se en betydelig kapasitetsøkning etter pågående investeringer for å legge til cirka 7.000 kvadratmeter til fabrikken i Ustka.

Det sier John Paul McGinley, Morpol chief operating officer (COO), til Undercurrent News.

– Investeringen vil ta vår fabrikk til neste nivå, i form av effektivitet, økt fleksibilitet, matsikkerhet og kapasitet.

Størst
Flyttingen, som forventes å være fullt implementert i løpet av første halvdel av 2016, vil legge til minst ti prosent mer gulvplass til Morpols fabrikk. Anlegget i badebyen Ustka er den største lakseforedlingsenhet i verden med 80.000 kvadratmeter og en kapasitet til å behandle over 100.000 tonn laks per år, ifølge Marine Harvest.

Morpol ble kjøpt av Marine Harvest fra den polsk entreprenør Jerzy Malek for fire år siden.

Morpol har nettopp åpnet et salgskontor i Sverige for å trenge inn i det svenske markedet på røkte, marinerte og ferske lakseprodukter. Selskapet hyret Marcus Axelsson, tidligere salgssjef i svenske Falkenberg Seafood, i oktober for å lede Marine Harvest Sverige, som ble etablert bare i forrige uke, forteller McGinley.

Satser hardt
– I løpet av tre år forventer vi å være markedsleder på VAP (foredlet – red. anm.) laks i Sverige, sier han, og legger til at selskapet snakker med mange forhandlere i landet for øyeblikket.

– Sverige er et stort marked for fryst, røkt og marinert laks, men vi var ikke til stede i markedet. Dette markedet har vært dominert så langt av en eller to lokale spillere, så vi så en ny mulighet for oss å gå inn som en internasjonal aktør, og for å få inn bedre, høyere kvalitet på produktene, sier han.

Selv om røkt laks står for cirka 50 prosent av produktene som leveres av Morpol, har selskapet hatt en sterk utvikling i den ferske enheten av laksevirksomheten de siste par årene.

Nye konsepter
– Vi ser på nye konsepter for fersk, nye måter å levere enda ferskere, bedre produkter til kundene, som kommer til å være en del av fokuset for 2016.

Lavpriskjeder, ikke bare i Tyskland, men også i Øst- og Sør-Europa, samt Storbritannia, går inn fersksegmentet, som er med på å øke etterspørselen.

– De gjør en fantastisk jobb med markedsføring og salg av lakseprodukter, og vi som bransje må holde tritt med deres vekst.

Les hele saken på Undercurrent HER