Mønstret på brønnbåten til sin første dag som lærling

Nyheter
0

Ønsker flere junioroffiserer.

Om bord på Frøys nyeste brønnbåt, «Gåsø Odin», er det et mannskap på 11. Av dem er det en kadett og to lærlinger. I Ålesund er det mannskapsbytte, og en av dem som ankom jugendbyen skal på sin aller første tur som lærling.

Åge Storheil er kaptein. Brønnøyværingen kom til Frøy for seks år siden, og har til sammen 12 års fartstid med brønnbåt. Hans første tur var i Skottland med «Ronja Viking». Kapteinen var med å føre båten fra Sefine Shipyard i Tyrkia. På den turen var han overstyrmann sammen med kaptein Thomas Bjørnstad.

– Det var en fin og rolig tur, som tok 14 dager. Det var litt spesielt i starten av turen, mye militær aktivitet i området. Mange fly, fartøy og aktivitet over radioen. Det var tydelig at noen viste muskler, sier Storheil. 8. mai var båten i Norge, og aller første oppdrag var sør for Smøla på selveste 17.mai. På nasjonaldagen var det Gjermund Solbakken som stod på brua.

Etter å ha vært noen uker på seiling med den nye brønnbåten, er det bare skryt å hente hos kapteinen.

– Som båt er den utrolig stødig. Dette er samme type båt som jeg har jobbet på de siste fem åra, men denne er rundt fire meter bredere. Det gir en helt annen oppførsel i sjøen, veldig stabil og fin, sier Åge Storheil.

– Systemene med Cflow og kameraene har muligheter jeg ikke har jobbet med før. Her lar det meste seg gjøre med programmeringen av Cflow, sier han.

Les også«Gåsø Odin» med pitstop og millimeterjustering i Ålesund

Åge Storheil er kaptein på «Gåsø Odin». (Foto: Steve Hernes.

Førstereisgutt fra Nordreisa
Oppe på dekket har to lærlinger malt ferdig ett strøk for dagen. Men noen skal ha satt sine føtter på dekk før malinga størknet, så det kan godt hende det blir en runde til med rullen.

17 år gamle Kim Brustad har sin aller første ordinære dag som lærling ombord «Gåsø Odin». Han forteller at han tok turen fra hjembygda i Nordreisa i Troms, via Oslo og Molde, før han ankom Ålesund. I ryggsekken har han to ukers utplassering på Frøys brønnbåt «Reisa». Nå er han klar for fire uker på sjøen.

– Jeg har en far som er på fiskebåt, og det har nok gjort at jeg også har lyst til å være på havet. Kanskje helst som fisker en gang i framtida, forteller Brustad, som er svært spent på hvordan to år i lære skal bli.

– Her har lyst til å lære mer, og se havet. Jeg ser nok mest frem til å bli bedre kjent med mannskapet her, og tror jeg kommer til å få det fint, sier førstereisgutten Kim Brustad.

Da er det kanskje godt å ha en lærlingekollega å støtte seg til. Adrian Kravik har vært lærling i rederiet i snart ett år. Før han kom hit var han ombord på «Namsos», der de også drev avlusing. Han er stolt over å ha vært med å hente båten i Tyrkia.

– Jeg var med som eneste lærling. Det var veldig stas og en flott opplevelse. På turen fikk jeg se deler av verden jeg aldri har sett, og opplevde seiling på en helt annet måte enn jeg har gjort tidligere, forteller Kravik. 24-åringen har fra før fagbrev som industrimekaniker.

– Jeg har gått maritim skole i Rørvik, og skal nå bli matros. Målet er å ta ut D1-sertifikat til slutt. Bli kaptein, eller i hvert fall styrmann, smiler han fornøyd.

Kim Brustad og Adrian Kravik. (Foto: Steve Hernes).

Ønsker junioroffiserer
I tillegg til to lærlinger har de også en kadett blant mannskapet på 11, forteller kaptein Åge Storheil.

– Lærlingen er flinke folk. De kommer gjerne ombord som et stort spørsmålstegn, men får fort mestringsfølelse. Og etter et års tid er de mer eller mindre selvstendig. Det er kanskje noe vi også forventer. Det er bra å se, da har de ei framtid i Frøy, sier kapteinen.

– Det er mange som vil fort opp på brua eller ned i maskinen, og få som blir på dekk som matros ei tid. Men for de som gjør det, klapper jeg på skuldra og sier takk. Det er en viktig jobb å ha noen år, før en tar steget videre opp eller ned, sier han.

– For oss er det kjempenytting å ha med to lærlinger, men ikke minst en kadett. Det er viktig for rekrutteringen, både til maskin og broa. Vi må være flinke til å ta i bruk kadetter. Men etter hvert må vi også bli flinkere til å ta i bruk junioroffiserer, mener Storheil. I dag er det et par junioroffiser i rederiet.

– Dette er noe jeg mener vi bør ha mer av.  I dag kan en jo med første sertifikat bli styrmann på en båt på mer enn 3.000 tonn. Og etter et halvt år kan en gå over som overstyrmann. Jeg tror det vil være nyttig ha litt mer erfaring, sier kapteinen.

– Det å kjøre båt går jo fint, men så kommer det til håndtering av fisk. Det krever mer. Å ha full kontroll med fiskepakken krever mye erfaring, men også en del magefølelse. En kan stole mye på instrumentene, men å få dette helt inn under huden tar ganske lang tid, sier han.

– Dette er jo foreløpig litt nytt for oss, men jeg tenker at etter ett år som junioroffiser kan det bli opprykk til overstyrmann på brønnbåt. Selv om en er overstyrmann er det fortsatt mye å lære, og det har jo jeg som kaptein også. Skulle gjerne hatt en junioroffiser på brua, som også kunne avlastet en del. Nå handler det om å få 100 prosent innkjøring av «Gåsø Odin», sier Åge Storheil.

«Gåsø Odin» til kai i Ålesund. (Foto: Steve Hernes).