Etter at Kiwi kuttet på nærmere 150 ferske og frosne fiskeprodukter tilsvarende momsen i forrige uke, eksploderte salget.
Dagligvarekjeden har aldri solgt så mye fisk som de gjorde i forrige uke, skriver Nettavisen.
Kiwi uttalte før kampanjen at de ønsket å øke forbruket av fisk blant nordmenn med tjue prosent på seks uker. Det samme som regjeringen ønsker å få til på fem år. Ifølge avisen økte Kiwis fiskesalg den første uken med hele 56,8 prosent i volum sammenliknet med samme uke i fjor.
– Det er fantastiske tall. Målet var tjue prosents økning, så vi har bommet på budsjetteringen, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Bjørkøy mener timingen for kampanjen var riktig.
– Januar er en periode hvor man ønsker å spise sunt, samtidig som vi vet at folk generelt ønsker å spise mer fisk. Når prisen blir lavere, så vil folk benytte seg av det, sier Bjørkøy, som ikke er i tvil om kjeden klarer å nå målet om en vekst på tjue prosent.
Fiskeriminister Harald Tom Nesvik omtaler tallene som «fantastiske».
– Det er sikkert en konsekvens av flere ting, som markedsføring og økt oppmerksomhet, ved siden av pris, men alle ting som bidrar til økt sjømatkonsum er positivt, sier Nesvik.