MOEN skal bruke 140 millioner kroner på landets første vinterisolerte tørrdokk

Nyheter
2000

Millionsatsingen gjør at skipsverftet med base på Namdalskysten kan utnytte sin 100 meter lange tørrdokk i Nærøysundet optimalt hele året – uavhengig av vær- og temperaturforhold.

– Med dette tilpasser vi oss behovene som spesielt havbrukssektoren har, sier konsernsjef Are Brekk i MOEN i en melding.

Han viser til at sektoren har vinterhalvåret som hovedsesong for planlagt vedlikehold.

– Med hallen fjerner vi de arktiske klimautfordringene, og kan tilby våre kunder både høyere kvalitet og forutsigbar gjennomføring av alt fra vedlikehold og ombygging til overflatebehandlinger, sier Brekk.

Klar senvinteren 2021
MOEN har inngått totalentreprise med ABT Bygg på Nøtterøy om byggingen av den vinterisolerte hallen. Entreprenørselskapet spesialiserer seg på næringsbygg med bæresystemer i stål. Etter planen starter ABT Bygg arbeidene i juni i år. Hallen skal kunne tas i bruk senvinteren 2021.

– Dette er et spennende prosjekt for ABT Bygg. Vi har bygget flere store skipshaller tidligere, blant annet to liknende haller for Skarvik AS i Svolvær, og flere haller i Tønsberg, sier faglig leder Svein Børre Wilhelmsen i ABT Bygg.

Men de fleste av hallene som ABT Bygg tidligere har bygget, har vært uisolerte. Derfor mener MOEN at deres prosjekt er spesielt. ABT Bygg har arbeidet med prosjektet gjennom mer enn to år, i nær kontakt med byggherren.

Det er MOENs datterselskap Nærøysundet Kystservice som utvikler og bygger ut infrastruktur på Purkholmen industripark, hvor flere maritime leverandør- og innovasjonsbedrifter er samlokalisert med MOEN.

– Prosessen har vært både givende og hyggelig, og vi er sikre på at den prosjekterte løsningen gir et flott og funksjonelt bygg. Prefabrikkeringen starter nå, og vi ser frem til oppstart på byggeplassen i juni. ABT Bygg AS er stolte over å bli valgt som totalentreprenør og takker Nærøysundet Kystservice og MOEN-gruppen for tilliten, sier Wilhelmsen.

Paul Ingvar Dekkerhus. FOTO: MOEN

Øker den samlede kapasiteten i dokka
De samlede investeringene er på 140 millioner kroner. Satsningen finansieres gjennom egne midler, banklån og støtte fra Innovasjon Norge, som til sammen bidrar med 60 millioner kroner.

– MOEN er en kvalitetsleverandør innenfor næringen og Innovasjon Norge er svært glad for å kunne være med på å realisere et så stort og fremtidsrettet prosjekt, sier Stein Ivar Strøm, regiondirektør Innovasjon Norge Trøndelag.

MOEN sier støtten fra Innovasjon Norge er viktig for å realisere den vinterisolerte tørrdokken. Prosjektet vil være kostnadseffektivt og gi redere høyere kvalitet og økt forutsigbarhet på planlagt vedlikehold, mener MOEN.

I tillegg til den vinterisolerte hallen, investerer MOEN også i ny kai i den maritime industriparken i Ottersøy.

– At vi gjør oss uavhengige av vær og årstider, gjør at vi kan gjennomføre oppdrag både raskere og med bedre kvalitet og enda sterkere miljøkontroll. Det gir kunden maksimal driftstid på sine fartøyer. Med økt kaikapasitet kan vi gjøre vær- og temperaturuavhengige operasjoner utendørs, og frigjøre tid i dokka. Det er kostnadseffektivt for kunden og øker den samlede kapasiteten i dokka, sier administrerende direktør Paul Ingvar Dekkerhus i MOEN Verft, som i dag har 90 ansatte fordelt på tre verftlokaliteter i Trøndelag og Nordland.

– Samtidig med at hallen reises forbereder vi oss på å drifte høysesonger med skiftløsninger, slik at så mange som mulig skal få tilgang til morgendagens maritime kvalitetstjenester også i vinterhalvåret, legger Dekkerhus til.

Dekkerhus opplyser avslutningsvis til iLaks at dokken er på 100×25 meter, totalt 2.500 kvadratmeter.

– Hallen som skal bygges over dokka har en grunnflate på 5.300 kvadrat. Vi vil således få 2.800 kvadratmeter med areal under tak rundt dokka, i tillegg kommer en ny verkstedhall på 400 kvadratmeter, sier han.

Konsernsjef Are Brekk (til venstre) i MOEN-gruppen og fagsjef Svein Børre Wilhelmsen i ABT Bygg AS signerer avtalen om bygging av landets første arktiske tørdokk. FOTO: PKOM