Moen Marin starter bygging: Skal styre sin aller første bløggebåt om to år

Nyheter
0

Første kontrakt inngått. 

Moen Marin har inngått sin aller første kontrakt på bygging av en ren bløggebåt. Prislappen til kunde blir rundt 120 millioner kroner, og fartøyet leveres fra verftet i Kroatia om to år.

– Vi har jobbet ganske aktivt i et par år i segmentet for bløggebåt. Det har vært en lengre vei å gå en vi først trodde, men vi har fortsatt tro på at bløggebåt blir et godt alternativ fremover, sier daglig leder i Moen Marin, Terje Andreassen til iLaks.

Utviklingen skjer i tett samarbeid med partnerne i Ytre-Namdal, som Mekon og MarinDesign. Hvem kunden er ønsker ikke Andreassen å fortelle, riktig ennå.

Andreassen har mer en ett jern i ilden for tida. De har nettop flyttet inn i nye kontorlokaler på Solsiden i Trondheim. Her har de havnet i godt, og ikke ukjent selskap med Scale AQ.

Først skal AQS Tor døpes
Denne uka blir det formell dåp av ikke ukjente «AQS Tor» ved kai på Skansen i Trondheim. Riktignok en dag senere, da det er meldt typisk trøndersk regnvær. Her blir det champagneflasker, hornmusikk av Stiv Kuling og tale av ordfører med mer.

Senior prosjektleder i Moen Marin, Geir Johansen. (Foto: Steve Hernes).

Geir Johansen er senior prosjektleder, og har i disse dager ansvaret for ferdig leveranse av en ny 24 meters servicebåt, maken til «AQS Tor» som skal være  ferdig om to uker. Kunden skal hente den selv ved verftet i Kroatia, og føre båten i sjø helt til sine lokaliteter i Canada.

Andreassen tar iLaks med på en rundtur i de nye lokalene, der det er fullt opp med forberedelser, til årets store begivhent, Aqua Nor. Det er 12 år siden de debuterte der med sin aller første båt.

Denne uka blir det nok mange møter og innsalg for selskapets salgs- og markedskoordinator Christna Ekseth.

Salgs- og markedskoordinator Christina Ekseth, Moen Marin. (Foto: Steve Hernes)

De har levert noen kombinerte service og bløggebåter tidligere, som for eksempel «Sølvfisken» til driftsselskapet Godfisken og «Volt Collector» for Remøy. Nå skal det leveres en fullintegrert prosessbåt, en ren bløggebåt.

– Den første vi bygger blir en relativt liten båt, for å starte litt forsiktig. Så kommer vurderingen om en skal være inne med nødbløgge-fartøy, eller om det skal være et direkte supplement til ordinær brønnbåt, sier Andreassen.

Snittalderen faller brått
Videre innover lokalene og helt i enden, står skjermene rimelig tett, og snittalderen foran skjermene er nærmere konfirmasjonsalder enn oppnådd alder hos daglig ledere, og journalisten, for den saks skyld. Da er vi i utvikling og software-sfæren.

Terje Andreassen, daglig leder Moen Marin. (Foto: Steve Hernes)

Andreassen forteller at de fra 2013 har hatt 40 prosent av overskuddet fra annen virksomhet enn båtbygging. Noe av det de på sikt håper skal kaste av seg, er et ti-talls millioner kroner som de har investert i mLINK. Her er de fire ansatte som jobber, med servicesjef Jan Egil Wagnild i front, som gir en rask innføring i konseptet.

– Vi kaller det en samarbeidsplattform. Et bindeledd mellom oss og kunden, der de kan styre den daglige driften. Vi bruker plattformen til å ha kontroll på utstyr og drift, men også tilby tjenester gjennom, sier Wagnild.

Dette ble i år standard båter fra Moen inneholder mLINK. Det gjør at de kan benytte sensordata fra båtene, for å levere proaktive tjenester før kunden får et problem, forklarer Wagnild.

Jan-Egil Wanlid, servicesjef.

Løse en utfordring
Ambisjonen til Moen Marin er et til to nye bløggefartøy i året. Prisen vil ligge mellom 100 til 250 millioner kroner, avhengig av størrelse. Målet er å produsere bøter som tar opp mot 400 tonn slaktet fisk, og ha bidratt til å løse de utfordringene som har vært i bløgge-prosessen på slike fartøy.

– Vi har hatt tre fire prospekter på bordet de siste årene, men det har vært en del usikkerhet knyttet til disse fartøyene, så det har tatt lengre tid enn forventet. Vi trodde det skulle bli mer aktuelt tidligere, men på grunn av at det har vært variert erfaring så tatt tid det har tatt noe av i markedet, sier Terje Andreassen.

I samarbeid med Mekon, ønsker de å utvikle en ny og egen bløggeløsning. Dette tror Andreassen vil være med å ta Moen Marin et steg videre.

– Det er løsning både tekniske og på prosess. Grovt sett det samme som i dag, men det skal gjøres litt annerledes. Det har med selve bløgging, bedøvelse, oppbevaring i tanker og utblødning. Det skal gi bedre kvalitet på sluttproduktet, sier Andreassen.

Ombord i Moen Arctic sitter Jan Tore Ysland, senior prosjektleder, Odd Arne Kongensøy og Frode Nergård, service teknikere. (Foto: Steve Hernes)

Et stort steg
Omsetningen i et normalår vil være mellom 500 og 600 millioner for Moen Marin. Målsettingen er å levere rundt 30 ulike fartøy av ulik størrelse i året.

– Dette er et stort steg for oss. Vi begynte jo med de aller minste båtene. Den første hadde vi i 2009, og er nå oppe i totalt vel 250 båter solgt. Av den totale omsetning kan bløggebåter utgjøre kanskje 30 prosent, eller mer i framtida, sier Andreassen. Markedet er også andre steder enn langs norskekysten.

– Vi ser jo at det er mer vanlig med bløggebåt i land som Skottland, Canada og Shetland, og kanskje Island etterhvert. Jeg tror ikke det blir stort volum i store fartøy før utfordringen med bløggeprosessen som har vært er løst helt. Det er utfordringer, men det tenker jeg er løsbart, sier en optimistisk Terje Andreassen.

Terje Andreassen, daglig leder Moen Marin, ved «Moen Arctic». (Foto: Steve Hernes)