– Per idag er dette verdens største flåte. Den er størst både i størrelse og funksjon, i forhold til lagerkapasitet, boforhold og annen infrastruktur på flåten, forteller daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin til iLaks.
Langt slep
Etter planen vil den enorme fôrflåten ankomme Trondheim havn mandag. Da er den blitt dradd med slepebåt fra Ottersøy til trønderhovedstaden.
– I tid snakker vi 30-35 timer i slep, sier Andreassen.
Fôrflåten vil fortøyes rett ved kornsiloene på Skansen sammen med flere båter fra Moen Marin.
– Vi skal ha tre båter på messen. Vi skal ha en nabcat 1350, en nabcat 1499 og et 24 meter stort sevicefartøy som er solgt til SinkabergHansen, det er er en-skrogs stålbåt, sier markedssjef Georg Nesset.
Tørrdokk
Utgangspunktet for byggingen av flåten er at Moen-konsernet har en tørrdokk på Ottersøya ved Rørvik.
– Det var utgangspunktet for å bygge en slik konstruksjon. Planene begynte for fire og et halvt år siden, høsten 2011. Da begynte vi å se på planer og muligheter, forteller Nesset.
– Vi har hatt noen avveininger underveis med tanke på hvor stor konstruksjonen skulle være, og tok et valg høsten 2014 at vi skulle legge oss på en konstruksjon som er større enn det som har bygget per idag. Nyttelasten på flåten er 1.200 tonn, der 1.000 tonn er fôr i de 12 siloene på flåten. Utover det er flåten utstyrt med en egen boligavdeling, serviceavdeling for arbeidere, i tillegg et stort fôringsanlegg som er levert av AKVA group, sier Nesset.
Stort løft
– Vi ser at næringen går lenger ut, søker større lokaliteter og det krever jo at en har både større lagerkapasitet, boligfasiliteter og en konstruksjon til å jobbe på som lar seg gjøre i praksis – og da tenker jeg særlig på stabilitet, legger han til.
Det er et stort løft for Kolvereidselskapet å bygge en såvidt stor flåte.
– Vi igangsatte bygging ved slutten av fjoråret. Det har tatt tid å bygge prosjektet. Det er klart det er en stor satsing å bygge en slik uten kunde. Det er en flåte som vil koste i størrelsesorden 40-45 millioner kroner, påpeker Andreassen.
– Er det kommet interessenter på banen?
– Ja, det er stor oppmerksomhet rundt flåten. Det er først nå en ser resultatet av arbeidet. Vi ser for oss dette som en av Aqua Nors store severdigheter.
Flere flåter
Moen Marin åpner for å bygge flere store flåter. Og det er etterspørselsdrevet.
– Vi tror jo kanskje de blir større. Det er kommet en forespørsel fra næringen om vi kan bygge en med helikopterplattform. En del i næringen tror dette er for stort; vi tror egentlig motsatt – vi tror vi kommer til å bygge enda større flåter, sier Nesset.
– Flåten ivaretar jo behovet for landbase. I forhold til lagerkapasitet og kaifasiliteter, sier Andreassen. – Vi ser at flere og flere ønsker å ha turnusløsninger, tilsvarende offshore, det å ha gode boforhold, dusj og toalett. Fokuset på HMS vil bli ivaretatt på en slik plattform. Det er en stabil konstruksjon i sjøen. Miljømessig har en en landbase, men istedenfor å bygge en landbase, tar du landbasen med deg.
Miljøhensynet er også viktig her.
– Det er tenkt mye grønt i driften av flåten, som går på energibesparende tiltak i forhold til utnyttelse av både oppvarming, ventilasjon, ikke bruker ventilatorene mer enn en absolutt må. Du tar ikke generatorpakken mer enn du trenger til en hver tid. I tillegg vil det også være en batteripakke ombord. Når flåten ikke er i drift, kan en kjøre på batteri i en del timer, sier Nesset.