Moen Marin og SES-X Marine Technologies inngår samarbeid om elektriske hurtiggående personaltransportbåter med rekordlang rekkevidde

Nyheter
0

Stor interesse for bærekraft i havbruksmarkedet.

Moen Marin og SES-X inngår et langsiktig samarbeid for å utvikle elektriske personaltransportbåter til havbruksmarkedet både i Norge og internasjonalt.

Samarbeidet er inngått for å møte etterspørselen etter energieffektive hurtiggående nullutslippsbåter i havbrukssegmentet som forventes å øke i de kommende årene. Moen Marin har allerede lang erfaring med å levere elektriske og hybride fartøy til næringa, og har siden 2019 kontrahert om lag 70 hybride fartøy med hybrid fremdrift. SES-X har i flere år fokusert på utviklingen av teknologi for planende elbåter med høy ytelse. 

– Dette er for oss et meget spennende samarbeid som åpner for elektrifisering av nye relevante segmenter, der personaltransport er først ut sier Terje Andreassen, daglig leder i Moen Marin.

Terje Andreassen, daglig leder Moen Marin. (Foto: Steve Hernes)

Effektiv
– Fokuset på bærekraft og miljø i næringa er satt. Fremdriftsteknologi med batteri og elmotorer er godt utprøvd, den viktigste faktoren for å kunne levere lang rekkevidde på elektriske fartøy er en effektiv skrogteknologi og et effektivt design. Vi ser nå frem til å bringe fremtidens elektriske løsninger for hurtiggående fartøy til markedet sier Andreassen, som har et mål om å ha første båt på vannet i løpet av høsten 2023.

Fartøyet som nå er utviklet er i første omgang designet for å frakte 6-10 passasjerer. Fartøyet er 100 prosent elektrisk og har ved en servicehastighet på 20 knop, en rekkevidde på inntil 40 nautiske mil.

Båtene designes med SES-X sitt unike luftputeskrog og utstyres med et kontrollsystem som regulerer systemet og til enhver tid optimerer energiforbruket. SES-X teknologien reduserer energiforbruket betydelig i høy hastighet sammenlignet med konvensjonelle skrogdesign. I tillegg ser vi klare fordeler som sterke manøvreringsegenskaper, gode sjøegenskaper og redusert bølgegenerering. Plattformarkitekturen er robust og skalerbar for båter fra seks meter til 30 meter. Den er optimalisert for elektriske fartøy, og det avanserte kontrollsystemet sikrer klassens høyeste energieffektivitet.

Rekkevidde
– Personaltransportbåter er svært relevante for elektrifisering, og vi jobber allerede med flere potensielle kjøpere for å forstå behovene i markedet. SES-X leverer en teknologiplattform og har dermed høy fleksibilitet på hva vi kan tilby kunder når det kommer til fartøysstørrelser, nyttelast, og lenger rekkevidde. Vi ser virkelig frem mot dette samarbeidet med Moen Marin og tror det ligger et stort potensiale i elektrifisering av fartøy til havbruksnæringen, sier CEO i SES-X Marine Technologies, Carl Rehn.

Carl Rehn

SES-X er et raskt voksende maritimt teknologiselskap med hovedkontor i Oslo. SES-X har utviklet en unik luftputeteknologi for planende båter. Teknologien er et resultat av flere tiår med forskning og utvikling. Luftputeteknologien fungerer ved at luft pumpes mellom skroget og vannet, noe som reduserer båtens motstand i vann. Teknologien har potensialet til å redusere energiforbruket til planende båter med opptil 50 prosent sammenliknet med konvensjonelle skrog. Forbedring av energieffektivitet er avgjørende for å muliggjøre elbåter med lang rekkevidde i høy hastighet.

Hybrid
Moen Marin er verdens største leverandør av arbeidsfartøy til havbruksindustrien og har de siste ti årene levert over 250 arbeidsfartøy til fiskeri og akvakulturnæringen i Norge og utlandet. Moen Marin tilbyr i tillegg utstyr fra SkaMik, Mekon samt hybride retrofit-løsninger for alle typer fartøy.

Selskapets strategi er å vise vei innenfor bærekraftig utvikling av fiskeri og akvakulturnæringen, noe som har ført til at Moen Marin har gått fra å levere sine to første hybride fartøy i 2019, til å standardisere på hybrid fremdrift for alle fartøy i januar 2022. Selskapets digitale satsning har vokst i takt med det grønne skiftet med utrullingen av plattformen mLink.

Med Moen Marins sammensetning av produkter og tjenester er målet å være en av verdens ledende leverandører til havbruksnæringen. Selskapets hovedkvarter befinner seg i Trondheim, med avdelingskontor i Rørvik og Bergen.