Moen Marin og AQS inngår el-båtkontrakt for 350 millioner kroner

Nyheter
0

Det maritime service- og entreprenørselskapet AQS kjøper nye katamaraner med el-hybrid framdrift fra Moen Marin.

Fartøyene bygges i aluminium, og skal leveres i andre halvår 2023 og i 2024.

— I AQS legger vi stor vekt på bærekraft og langsiktighet, derfor velger vi el-hybrid fremdrift. Aluminiumskrog gjør båtene lettere og øker den elektriske rekkevidden. På denne måten vil vi bidra til å redusere utslipp av klimagasser, forklarer Ove Løfsnæs, daglig leder i AQS, i en pressemelding. 

Bærekraft og redusert klimaavtrykk er også et satsingsområde i Moen Marin. Prognosene for 2022 tilsier at godt over halvparten av nybyggene som Moen Marin leverer neste år kommer til å ha elektrisk eller hybrid fremdrift.

— For oss representerer båtene fra Moen Marin en fin blanding av innovasjon og robusthet. Moen Marin skiller seg ut i markedet med kvalitet og profesjonelt ettermarked, kombinert med evne og vilje til grønn innovasjon, sier Ove Løfsnæs.

Bærekraft og arbeidsmiljø
Bedriften og fartøyenes lett gjenkjennelige grønne profilfarge er ikke tilfeldig, for Ove Løfsnæs og AQS vil ta aktivt del i grønne skiftet, både til havs og på land. Bedriften fra Namdalskysten bruker blant annet elbiler der det er mulig.

— Vi har bestemt oss for å brette opp ermene og delta i den dugnaden som FN og klimatoppmøtet i Glasgow ba om. Da må vi gjøre ting på nye måter, og vi må ta i bruk ny teknologi som bidrar til det grønne skiftet, sier Ove Løfsnæs.

Et annet prioritert satsingsområde i AQS er arbeidsmiljø. De nye båtene bygges derfor med boforhold og trivsel for mannskapet i fokus. Det legges stor vekt på støydempende tiltak og enmannslugarer på eget lugardekk over dekksnivå.

Store katamaraner
De to første fartøyene skal leveres høsten 2023. Den ene blir en 26 meter lang og 12 meter bred katamaran med en bransjeledende 726 kWh batteripakke. Fartøyet får to el-motorer som yter 575 kW for framdrift, og blir utstyrt med to kraner: en PFM 2500 på 184,1 t/m og en PK 150002 på 105 t/m.

Det andre fartøyet blir 21 meter lang og 12 meter bred katamaran og får en batteripakke på 726 kWh. Fartøyet får to el-motorer som yter 575 kW, og båten utrustes med to PK 150002-kraner.

— Disse båtene blir kystens arbeidshester, med store kraner, full SHM dekkspakke, og bransjeledende slepekraft på henholdsvis 26,6 kN og 21 kN bollard pull, sier Kristian Hjertvk, teknisk sjef i AQS. 

— Det er for tiden en stor aktivitet i Moen Marin, og vi har en solid ordrereserve for flere år fremover. Jeg vil takke Ove Løfsnæs og AQS for utmerket samarbeid og for nok en gang å ha vist oss tillit, sier Terje Andreassen, administrerende direktør i Moen Marin.

«AQS Tor».

Følger i «Tor» sitt kjølvann
I april i år leverte Moen Marin fartøyet den 24 meter lange servicebåten «AQS Tor» til AQS. Den ble rikskjendis da lastefartøyet som skulle frakte den fra verftet i Kroatia havnet i storm og havsnød på vestlandskysten.

Mens frakteskipet lå med sterk slagside i de høye bølgene, sjøsatte «AQS Tor» seg selv fra dekket, men den ble senere berget og reparert.

Leserne av iLaks kåret like etterpå «AQS Tor» til «Norges tøffeste servicebåt».