Verdens største leverandør av røkterbåter og servicefartøy til havbruksindustrien har god vind i seglene.
Avtroppende direktøren Terje Andreassen i Moen Marin opplever at det er store behov å dekke i bransjen.
– Vi er godt fornøyde med at vi fortsatt har hatt en økende ordrereserve utover høsten, og den har nå passert i 1,6 milliarder kroner, sier han.
Les også: Rekordstor ordrereserve på 1,4 milliarder kroner for Moen Marin
Men alt er ikke like roserødt. Moen Marin-sjefen undrer seg over at oppdretternes rolle i innovasjon og stedsutvikling langs kysten ikke har nådd helt inn i korridorene på Stortinget. Selv om Moen Marin har opparbeidet seg en solid ordrebok, ser han derfor mørke skyer i horisonten.
– Jeg er bekymret for effektene av grunnrentebeskatningen og uforutsigbare rammebetingelser, og hvilke konsekvenser det kan få både i forhold til investeringsevne og vilje over tid, medgir Andreassen.
Investeringsvilje og innovasjonskraft
Administrerende direktør Terje Andreassen er naturlig nok opptatt av hvordan endringene i rammebetingelser kan påvirke kundene deres.
– Oppdrettsnæringen er kjennetegnet av en tilnærmet ekstrem innovasjons- og utviklingskultur, og ikke minst investeringsvilje til å ta frem og prøve ut nye løsninger. Det finnes omtrent ikke noen andre næringer som er så fremoverlent, som tør å prøve ut nye ting, og tenke utvikling og forbedring hver dag på alt de gjør. Det er det som har bragt næringen fremover, og det er også derfor dette er en artig næring å være i. Og det er derfor den også har utviklet seg så fort også, mener han.
Direktøren er ikke i tvil om at det er fra oppdretternes at investeringsvilje og innovasjonskraft i næringen springer ut. Det er der verdiskapningen initieres. Båndlegging av kapital gjennom grunnrenteskatt på oppdrett vil følgelig gi negativ effekt på sikt.
– Du begrenser muligheten for å utvikle næringen videre. Det er det ikke noe tvil om. For det er jo klart at hvis tilgjengelig mengde kapital blir mindre, så vil det gå utover evnen både for å drive utvikling og for å drive investeringer. Dersom du skal ha utvikling må du tørre å investere og er nødt til å ha kapital å investere med, sier Andreassen.
Les også: Norske Skipsverft: – Vi frykter at investeringsviljen til havbruksnæringen ikke utløses
Utvikling i rekordtempo
At oppdretterne nå skal skattes hardere vil gå ut over utviklingen av næringen slik han ser det.
– Det er ingen tvil om at oppdrettsnæringen har vært en svært utviklingsorientert bransje, med stort fokus på forbedringsarbeid og innovasjon. Det er imponerende hvor mye ressurser næringen har investert over tid for å optimalisere drift og utvikle nye løsninger, sier Andreassen.
Han synes at bransjen er både fremoverlent og proaktiv, med stort eierskap til det som de holder på med. Direktøren tror at denne tilnærmingen har bidratt til å skape mange nye innovative bedrifter i leverandørindustrien langs kysten.
– Det som er inspirerende og imponerende med bransjen, er at man faktisk er så utviklingsorientert. Det er også det som har bidratt til å drive bransjen fremover og dit vi er kommet i dag. Man skal heller ikke glemme at dette fortsatt er en relativ ung bransje. Det er ingen tvil om at utviklingen har gått i rekordtempo, påpeker han.
Leverandørindustrien taperen
Terje Andreassen er opptatt av leverandørindustrien. At den skal blomstre er oppdretterne avgjørende.
– Det er ikke noe tvil om at den store driveren, uansett hvordan du snur og vender på det, også for underleverandørene, det er oppdretteren, slår han fast.
Moen Marin-sjefen er derfor ikke tvil om hvem som er det egentlige offeret for uklare rammebetingelser, økt beskatning og tapt innovasjonskraft.
– Foruten Norge som nasjon og den posisjonen vi har i internasjonal havbruksnæring, er det klart at det er leverandørindustrien som er de som blir rammet hardest av disse endringene. Det gir risiko for utflagging av arbeidsplasser og investeringskapital, tror han.
Les også: – Dersom det ikke skjer noe, blir resultatet at du tar ned innovasjonstakten
Internasjonal og håpefull
Selv om hovedmarkedet til Moen Marin er Norge, er produsenten av arbeidsfartøy til havbruksnæringen en internasjonal aktør med et globalt fokus.
– Vi ser jo på havbruksnæringen internasjonalt og følger våre kunder ut i verden. Vi er tilstede med våre fartøy og produkter i Canada, Skottland, Irland og Island. Vi har solgt til Middelhavet. Og vi har faktisk solgt til reke-oppdrett i Saudi Arabia. Så vi er ganske spredt, påpeker Andreassen.
På tross av bekymringene knyttet til uklare rammevilkår ønsker ikke Terje Andreassen å svartmale situasjonen. Moen Marin er godt posisjonert for fremtiden, og han tror at næringen har styrke og kraft til å håndtere utfordringene. Både i Norge og internasjonalt.
– I et lengre perspektiv så er det klart at vi ser positivt på oppdrettsnæringen som en vekstbransje. Vi er grunnleggende positiv til den. Men vi trenger ikke å lage unødige problemer for oss selv, avslutter han.