-Vi tror at Kina blir det neste store markedet, ikke bare for oppdrettet laks, men også for andre sjømatprodukter. Derfor etablerte vi et joint-venture-selskap for salg av sjømat i Kina i 2013. Gjennom dette selskapet ønsker vi ekspandere markedet for oppdrettslaks og andre sjømatprodukter i Kina, skriver Jun Ishida, som er ansvarlig for Mitsubishis satsing på laks i en epost til iLaks. Ishida har svart på en rekke spørsmål fra oss og forklarer grundig hvordan selskapets oppkjøp av Cermaq passer inn i selskapets visjon for 2020.
Satsingen i Kina er ikke tilfeldig og bare avgrenset til sjømat. Mat er et av forretningsområdene selskapet skal satse på. Strategisk skal dette skje ved å «etablere lokal tilstedeværelse» i asiatisk dagligvarehandel, heter det i strategien.
(Saken fortsetter under bildet)
STORT
Det er et stort selskap som har kjøpt Cermaq. Mitsubishi er et japansk konglomerat innen industriell finans, energi, metaller, maskiner, kjemikalier, mat og miljø.
-Vi har åtte forretningsområder i selskapet, «Livsnødvendigheter» (Living Essentials) er ett av disse. «Livsnødvendigheter» har fire divisjoner: Ressursdivisjonen, som håndterer «oppstrømsaktivitetene», Produktdivisjonen, som inkluderer produksjon, Handelsdivisjonen, som er ansvarlig for våre «nedstrømsaktiviteter» og «Global business», som leder selskapets konsumentaktiviteter i oversjøiske markeder. «Livsnødvendigheter» omsatte i 2013 6,1 billioner yen (cirka 374 milliarder kroner). Totalt omsatte konsernet for 360 billioner yen. Mitsubishi Corporation er for øvrig litt mitt og ditt også. Oljefondet eier nemlig nesten en prosent (0,95 prosent) av selskapet. Det er en investering som er bokført til 1,8 milliarder kroner.
-Hvorfor valgte dere Cermaq. Hvorfor ikke heller investere i Chile, hvor prisingen av selskapene er mer gunstig?
-Vi arbeider med å etablere en forretningsmodell for matsektoren med vertikal integrasjon. Vi tror – på grunn av befolkningsøkningen i verden og på grunn av begrenset tilførsel av villfanget fisk- at oppdrettslaks vil få økende betydning som en proteinkilde både i utviklede og voksende markeder. Oppdrettslaksen vil være en stabil kilde for tilførsel av trygg og bærekraftig animalsk protein til konsumenter over hele verden. Oppkjøpet av Cerma1 gjøre oss til verdens nest største lakseprodusent med produksjonskapasitet i Norge, Chile og Canada. Det er mange synergier mellom Mitsubishi Corporation og Cermaq, som vil gjøre oss til en sterkere spiller i industrien, skriver Ishida til iLaks.
Han peker videre på at selskapets forsyningskjede mot Kina blir styrket som følge av oppkjøpet.
KJØPE MER?
-Vil dere kjøpe mer i Europa?
-Vi er åpen for andre investeringer, men vår nåværende prioritet er i styrke Cermaqs verdi. Vi fokuserer på organisk vekst i Cermaq.
-I Norge er det en nokså støyende debatt om lakselus og rømminger. Er dere bekymret over debatten og hvordan oppleves debatten i Japan?
-Vi ønsker å gjøre vårt beste for å redusere nivåene på lakselus og rømt fisk gjennom å samarbeide med selskapene i oppdrettsindustrien. Det er flere diskusjoner omkring oppdrettslaks i Japan, men vi har ikke hørt noe i tilknytning til vårt kjøp av Cermaq, svarer Ishida.