Miami-baserte Emil (24) vil selge fisk for 80 millioner dollar i år

Nyheter
0

Nytt brand og ny foredlingsfabrikk.

Gradere, filetmaskiner og samlebånd står stablet opp på fabrikkgulvet. Utstyret er knapt kommet ut av emballasjen. Ved foredlingsanlegget i Miami jobbes det for fullt med å klargjøre virksomheten for produksjon i løpet av seinhøsten.

Platina Seafood USA, som ikke må forveksles med det norske eksportselskapet med samme navn, feirer ti år i år. Samtidig rebrandes bedriften støttet opp av et nytt varemerke ved siden av en utvidelse i foredlingsaktiviteten.

Selskapet lanserte den nye NOVO-merkevaren i vår med foredlede produkter for forbrukere i tusenvis av butikker over hele Nord-Amerika. Sortimentet består primært av laks, men også av mahi, hake, tunfisk, reker. Navnet NOVO står for «ny/frisk» og er opprettet for å lansere produkter for neste generasjon sjømatforbrukere. Sammen med lanseringen av NOVO-merket, blir salgs- og distribusjonsarmen til selskapet omdøpt til NovoMar.

Foredling
I vinter kjøpte selskapet et nytt foredlingsanlegg på 26.000 kvadratfot (2.415 kvadratmeter) i Miami. Bedriftens hovedkvarter ble også flyttet til lokalene i løpet av våren. Ved foredlingsanlegget vil en drive filetering, pin bone utbeining, samt porsjonering, vakuumpakking, skinnpakking, frysing og glasering. Anlegget vil ha forventet kapasitet til å behandle 20 millioner pund (9.000 tonn) årlig i fase 1 og 40 millioner pund (18.000 tonn) årlig i fase 2 innen Q2 av 2023, fremgår det av en pressemelding.

Direktøren for det hele er en utflyttet ung nordmann, Emil Andreassen.

– Jeg er født i Ålesund, oppvokst i Vestnes, og har studert, jobbet og bodd i USA siste ti årene. Jeg vokste opp rundt fiskeoppdrett på Vestlandet, som jeg alltid har hatt stor interesse for. Jeg har jobbet i produksjon, logistikk, biologi, regnskap og nå ledelse innenfor laksenæringen, forteller han til iLaks.

– Jeg tok over og kjøpte Platina USA (nå NovoMar) i slutten av 2020. Vi er alle nyansatte siden den tid, med over ti forskjellige nasjonaliteter og bakgrunner. Jeg er imponert og stolt av mine ansatte, samt veksten vi har fått til over de siste to årene, sier han ivrig.

Dobler
– Vi kommer til å foredle fra pin bone in A-trim ned til blant annet porsjoner i skin pack eller frys IVP. Vi er snart ferdig med fase 1. I første omgang har vi kapasitet til rundt 1,5-2 biler råstoff per dag på ett skift. Fase 2 får vi inn en ny linje og dobler kapasiteten.

– Du kjøpte Platina USA fra din far? Er han fortsatt med på eiersiden?

Emil Andreassen. Foto: Privat

– Korrekt. Jeg kjøpte 100 prosent av Johan. Han er ikke med på noe av eierskap eller drift, sier Andreassen. – Vi omsatte for 55 millioner dollar i 2021. Vi har 80 millioner dollar projected revenue for 2022.

Siden 2012 har Platina Seafood etablert et stort import- og distribusjonsnettverk i Nord-Amerika. Selskapets hovedfokus har vært atlantisk laks som hovedvare med ferske og frosne varer.

De siste to år har faren, Johan E. Andreassen, konsentrert seg om toppjobben i oppdrettselskapet Atlantic Sapphire.

– Vårt firma er en av de største uavhengige importører av laks i USA med tilstedeværelse i over 15.000 butikker og hundrevis av food service-distributører. Jeg er spent på dette neste steget for NOVO-familien av selskaper. Når vi utvider vår state-of-the-art produksjon, vil vi være i stand til å gi ledende effektivitet, kostnadseffektive og innovative løsninger for våre partnere og kunder, sier Emil Andreassen.