Den 8. januar overleverte Fitjar Mekaniske Verksted på Stord båten «Lunnøy» til Lerøy Vest og Sjøtroll, skriver Maritime.no.
– Byggeprosessen har gått helt som planlagt. Lunnøy er båt nummer tre i rekken av fire, som vi bygger mot Lerøy Vest/Sjøtroll, sier innkjøper Jan Thore Josdal hos Fitjar Mekaniske Verksted.
– Den første båten, en litt større arbeidskatamaran, ble levert i 2012. I slutten av 2013 så overleverte vi Nuen, bygg nummer 205.
Aktivitet fra oppdrettsnæringen
Verftet som har rundt 60 faste ansatte har kunder innen både offshore, fiskeri- og havbruksnæringene. Hovednæringen er mot fiskeri. Nybygg av større fiskebåter opp mot 90 meter, og service- og ombyggingsjobber på denne flåten har generert mye aktivitet.
- Les også: Dette har norske verft i ordre
De to siste nybyggene fra skipsverftet skal brukes som arbeidskatamaraner for fiskeoppdretterne Lerøy Vest og Sjøtroll.
– Linjene til bygg 209 og 210, er en videreutvikling fra båt nummer 2, FMV 205, som vi har gjort sammen med rederiet. Vi har utviklet båtene basert på deres brukererfaringer, understreker Josdal.
Han vil ikke røpe verdien på byggene, som har klassebetegnelsen «Josdal».
Kombinerer mal og skreddersøm
– Båtene vi har bygget nå går inn i rekken av båter som vi kan bruke som mal i videre produksjon, sier Josdal til Maritime.no.
– Vi vil alltid være en skreddersøms leverandør så noen endringer er det på båtene, i all hovedsak ligger dette på komponentside i båtene ut i fra reders ønsker.Endringen kan da innbefatte slik som endringer av type navigasjons- utstyr og kommunikasjons- utstyr. Posisjonering og dimensjonering av kran, og størrelse på vinsjer, capstaner og fremdriftsmaskineri.
- Les også: Verftskontroller over hele landet
Det nesten 60 år gamle verftet begynte satsingen på havbruk i 2011. I 2015 forventer verftet 5 til 6 overleveringer, og verftet tilbyr nå egenutviklede design av forflåter og arbeidsbåter til dette segmentet.
Samarbeid
– Heimli Shipdesign er med på alle våre båter på havbrukssiden, og vi har også med Heimli på designsiden på den 60,5 meter lange snurperen, FMV Bygg 37,som vi har under produksjon, sier Josdal.
Fitjar-verftet bidrar til et tett leverandørsamarbeid. NV Service har utført stålarbeid og på elekstrosiden har Vassnes Power supplert verftet med elektroinstallatører.
Det er Heimli Shipdesign som tar seg av designlinjene i båten, mens verftet ser til grensesnittet mellom komponentene om bord i bygget.
Flere ordre i 2015
På ordrelisten har Fitjar flere kontraherte bygg under leveranse.
– Bygg FMV 212, som vi har kontrahert med KB Dykk, er også det som vi har fått til å bli en mal for produksjon. Klassebetegnelsen for disse båtene er «Sørfonn». forteller Josdal.
– Her har vi tatt hovedlinjene fra skroget til bygget vi leverte til Stava Sjø, FMV Bygg 204 i 2013. Sørfonn klassen har blitt godt mottatt i markedet, og har fått bevist sin effektivitet gjennom bruk over tid i båtene FMV 206, samt på bygg 208 som ble levert til Marinus Aqua Service, september 2014.