Med laks og kongekrabbe til Dubai

Nyheter
811

Nå er han daglig leder i Norway King Crab, som spesialiserer seg på salg av levende kongekrabbe. Gourmetproduktet flys interkontinentalt til kresne og bemidlede kunder.

– Du bør jo skrive om laksen, jeg hadde bare et par hundre kilo kongekrabbe, sier Ruud til iLaks.

Laks og krabbe
Tirsdag var det første gang flyselskapet Emirates Airlines fløy direkte fra Gardermoen til Dubai. Flysetene ombord i Emirates Boeing 777 var langt fra fullbooket, men i buken bar flyet tonnevis med fersk laks og levende kongekrabbe.

– Det som er bra er at flyet tar 30 tonns cargo direkte ut av Gardermoen. Jeg har sendt kongekrabbe til Dubai i fire år, men det har vært en brokete logistikk. Det går ingen direktefly, og jeg har sendt via Zürich, Istanbul og Doha, sier Ruud.

Direktefrakt er et viktig element i å få produktene fort frem med riktig kvalitet.

Sensitive produkter
– Med direktefly er jeg nede på sju timer. Jeg har stor tro på hele gulfregionen. I mitt tilfelle er det logistikksensitivt, og så er det en kjøpekraft som er stor der. Dubai, Abu Dhabi og hele Midt-Østen er interessant, sier han.

Emirates har på samme måte som konkurrenten Qatar Airways oppdaget at rutene mot den arabiske verden har et stort potensiale for frakt av norsk laks og annen sjømat.

Under tirsdagens premiereflyvning var store deler av flyets bagasjerom fylt opp med norsk eksport laks og kongekrabbe.  Emirates har etablert et egent distribusjonsledd for frakt i Norge og vil starte arbeidet med å promotere mulighetene overfor norsk næringsliv i de kommende månedene, melder Hangar.no.

Base i København
Emirates har i dag en egen dedikert fraktmaskin som lander hver dag på Kastrup ved København, denne blir fylt opp med norsk laks som skal eksporteres ut av landet, etter at lastebiler har fraktet den til Danmark fra Oslo Lufthavn. Flyselskapet er ikke fremmed for å kunne forlenge fraktruten til Oslo for å få med seg denne frakten direkte inn i flyet. Å flytte hele fraktflyruten til Oslo er derimot ikke aktuelt på grunn av all frakten som skal inn til Danmark.

– Vår nye rute gir norske virksomheter helt nye reise- og fraktmuligheter med et bedre rutenettverk via Dubai. Viktige norske næringer som olje, gass, shipping, fisk og teknologi vil oppleve positive ringvirkninger av vårt rutenettverk med over 49 destinasjoner i Østen, Australia, Vest-Asia, Indiahavet og Midtøsten. Herunder muligheten til å oppleve vårt flaggskip A380 som flyr til 13 destinasjoner fra Dubai til Østen, Australia og Indiahavet. I tillegg vil flere bli oppmerksomme på hva Dubai har å tilby som feriedestinasjon, sier Thierry Antinori, Executive Vice President og Chief Commercial Officer i Emirates.