Med denne tar de Norge ett steg lenger ut av oljekrisen

Nyheter
991

Otech har bestilt et nytt lettdykkefartøy fra Brödr. Hukkelberg på Aukra. Med en prislapp på seks millioner kroner, gir ikke kontrakten på det 11 meter lange nybygget de største ringvirkningene.

For en verftsnæring som er under sterkt press nå som ingen vil bygge offshore-fartøyer lenger, må det kraftigere lut til. Likevel gir bestillingen grunn til å øyne håp for fremtiden, både for verft og offshore-selskaper.

Fakta

Små og mellomstore verft med store leveranser til sjømatnæringen:

  • Grovfjord Mek. Verksted
  • Fitjar Mek. Verkstad
  • Moen Marin
  • Norstec
  • Larsens Mek. Verksted
  • Promek
  • Risnes Marine Craft
  • Sletta Verft
  • Viknaslippen
  • Stadyard
  • Vaagland
  • Aas Mek. Verksted
  • Disse verftene hadde tilsammen leveranser for 1,2 milliarder kroner i 2014.
Kilde: Maritimt Forum

Fra 0 til 40

– Vi er hovedsakelig orientert mot offshore, men nå har vi fått en god del kontrakter innen oppdrett, sier Odd Are Tveit, styreleder for Otech Marine Services, til Sysla.

Haugesund-selskapet med 40 ansatte fordelt på Norge og Spania har jobbet med undervannsreparasjoner og vedlikehold på rigger og skip siden 2005.

I dag kommer mellom 30 og 40 prosent av inntektene fra havbruk, en næring som går som det griner om dagen, i sterk kontrast til offshore-sektoren.

– Det vil for oss samlet sett ikke bli like stort som offshore, men vi har fått noen faste kontrakter her og regner med at aktiviteten vår her vil holde seg stabil fremover, sier Tveit.

Aluminiumsspesialist merker pågang

Verftet hvor den nye dykkebåten skal bygges, merker og økt pågang fra havbruknæringen.

– Vi har beveget oss litt over mot å ta oppdrag for andre næringer. Båtene våre kan brukes til så mangt, sier daglig leder Tormod Hukkelberg.

Han er daglig leder hos Brödr. Hukkelberg på Aukra, hvor fiskebåter var det store fra oppstarten i 1938 og frem til 1990-tallet. Nå er verftet spesialist på hurtiggående aluminiumsbåter, primært under 50 fot, som hovedsakelig opereres ut fra moderfartøy.

De om lag 30 faste ansatte ved verftet har levert opptil 15 båter i året, og mellom 60 og 70 prosent av ordreboken har de siste 20 årene kommet fra olje- og gass-segmentet.

– Nå merker vi økt pågang fra oppdrettsnæringen, sier Hukkelberg.
Det er de ikke alene om.

12 brønnbåter i ordre

I den maritime verdiskapningsboken, som Maritimt Forum legger frem 3. mars i år, har de for første gang tatt for seg havbruksnæringen.
De finner at selv om verftenes ordrebøker målt i verdi fremdeles domineres av offshorefartøy, er fiskefartøy og spesialfartøy for oppdrettsnæringen nå omtrent jevnstore med offshore målt i antall fartøy.
De dyreste båtene innenfor dette segmentet er fôr- og brønnbåter. Selv om nybyggene ikke kan måle seg i verdi med offshore konstruksjonsskip, monner det når de skal bygges i stort antall.

 Tord Dale minner imidlertid om at også laksenæring er syklisk. - Det er viktig at vi tar med oss de erfaringene vi har gjort offshore, og passer på at vi har fokus på kostnadene også her, sier han.

Tord Dale minner om at også laksenæring er syklisk. – Det er viktig at vi tar med oss de erfaringene vi har gjort offshore, og passer på at vi har fokus på kostnadene også her, sier han.

Ved inngangen til 2016, hadde norske verft 12 brønnbåter i sine ordrebøker, noe som grovt regnet gir en kontraktsverdi på nærmere 3,5 milliarder kroner. Det alene tilsvarer ti prosent av verftenes omsetning i 2014, ifølge Maritimt Forum.

Heller kaldt vann i årene

Bygging av fartøy til sjømatnæringen skaper også betydelig oppdrag for aktører lenger ned i verdikjeden, som er utstyrsleverandører av kjølesystemer, prosesseringsutstyr, motorer og annet utstyr.
Tord Dale, daglig leder i Maritimt Forum, ser likevel grunn til å helle kaldt vann i årene på dem som tror havbruk skal bli den store frelseren for en maritim- og offshore-rettet næring under sterkt press.
Fortsatt sysselsetter havbruksnæringen relativt få sammenlignet med det olje og gass gjør, 10.000 – 20.000 mot ca 200.000 i olje gass og 100.000 i maritim næring.
– Vi skal glede oss veldig over at de opplever stor vekst, men det er fortsatt et stykke igjen fra de 10 prosent dette utgjør ved norske verft nå, til de 90 prosent av ordreinngangen som offshore sto for, sier han.