Otech har bestilt et nytt lettdykkefartøy fra Brödr. Hukkelberg på Aukra. Med en prislapp på seks millioner kroner, gir ikke kontrakten på det 11 meter lange nybygget de største ringvirkningene.
For en verftsnæring som er under sterkt press nå som ingen vil bygge offshore-fartøyer lenger, må det kraftigere lut til. Likevel gir bestillingen grunn til å øyne håp for fremtiden, både for verft og offshore-selskaper.
Fakta
Små og mellomstore verft med store leveranser til sjømatnæringen:
- Grovfjord Mek. Verksted
- Fitjar Mek. Verkstad
- Moen Marin
- Norstec
- Larsens Mek. Verksted
- Promek
- Risnes Marine Craft
- Sletta Verft
- Viknaslippen
- Stadyard
- Vaagland
- Aas Mek. Verksted
- Disse verftene hadde tilsammen leveranser for 1,2 milliarder kroner i 2014.
Fra 0 til 40
– Vi er hovedsakelig orientert mot offshore, men nå har vi fått en god del kontrakter innen oppdrett, sier Odd Are Tveit, styreleder for Otech Marine Services, til Sysla.
Haugesund-selskapet med 40 ansatte fordelt på Norge og Spania har jobbet med undervannsreparasjoner og vedlikehold på rigger og skip siden 2005.
I dag kommer mellom 30 og 40 prosent av inntektene fra havbruk, en næring som går som det griner om dagen, i sterk kontrast til offshore-sektoren.
– Det vil for oss samlet sett ikke bli like stort som offshore, men vi har fått noen faste kontrakter her og regner med at aktiviteten vår her vil holde seg stabil fremover, sier Tveit.
Aluminiumsspesialist merker pågang
Verftet hvor den nye dykkebåten skal bygges, merker og økt pågang fra havbruknæringen.
– Vi har beveget oss litt over mot å ta oppdrag for andre næringer. Båtene våre kan brukes til så mangt, sier daglig leder Tormod Hukkelberg.
Han er daglig leder hos Brödr. Hukkelberg på Aukra, hvor fiskebåter var det store fra oppstarten i 1938 og frem til 1990-tallet. Nå er verftet spesialist på hurtiggående aluminiumsbåter, primært under 50 fot, som hovedsakelig opereres ut fra moderfartøy.
De om lag 30 faste ansatte ved verftet har levert opptil 15 båter i året, og mellom 60 og 70 prosent av ordreboken har de siste 20 årene kommet fra olje- og gass-segmentet.
12 brønnbåter i ordre
Ved inngangen til 2016, hadde norske verft 12 brønnbåter i sine ordrebøker, noe som grovt regnet gir en kontraktsverdi på nærmere 3,5 milliarder kroner. Det alene tilsvarer ti prosent av verftenes omsetning i 2014, ifølge Maritimt Forum.