Island har en 30 årig og ikke spesielt lønnsom historie med oppdrett av laks. Etter tunge tap på 80- og 90-tallet, har islendingene lært på den harde måten. Men det siste tiåret har gjennombruddet kommet på Sagaøyen. Ved å ta i bruk den velprøvde laksestammen Sagalax, ta fisken fra landanlegg til sjø og ved å utnytte ny teknologi og kompetanse, har slaktevolumet steget fra 1.000 tonn årlig til 8.500 tonn i 2013.
Frihandelsavtale med Kina
Støttet opp av utsikter til det som i et historisk perspektiv trygt kan defineres som høye laksepriser, sikter Island på en massiv økning i landets lakseproduksjon de kommende år. En fersk frihandelsavtale med Kina, signert i juni i år, demper ikke optimismen.
Laxar Fiskeldis lokaliteter er på østlige Island. I den 30 kilometer lange Reydarfjordur har selskapet konsesjoner til å produsere 6.000 tonn årlig, og de ansatte har lang erfaring med fiskeoppdrett og markedsføring av fisk.
Selskapet er eid av gründerne, samt noen profesjonelle investorer, fremgår det av presentasjonsmateriale iLaks har fått innsyn i.
Kald sjø
Det fremgår videre at regionen har en profil på sjøtemperaturer (døgngrader) som er sammenlignbar med Nord-Norge.
Laxar setter smolt på 80-100 gram i sjøen, og ser denne vokse til fem-seks kilo i løpet av 26-28 måneder.
Laxar Fiskeldi søker nå om å få lisenser til å produsere opp til 25.000 tonn laks. Til en slik vekst kreves mer kapital.
– Vi er på jakt etter investorer for å sikre denne produksjonsøkningen finansielt. Disse planene krever betydelige investeringer, og vi ser etter lokale så vel som utenlandske investorer, sier administrerende direktør Helgi G. Sigurðsson til iLaks.
Matcher konkurrentene på kostnader
– Kostnaden for produksjon på Island ligner tradisjonelle lakseoppdrettsland. Total ekstrakostnad på grunn av den lange tiden i sjøen er fra NOK 0,8 til 1,4/kilo, sier han, men bemerker at kostnadsbesparelser knyttet til lus og vaksiner er rundt NOK 1,5 kr/kilo. I de islandske fjordene er det ikke problemer med verken lus eller sykdom. Fôrkostnadene er den samme i Norge, og fôrfaktoren oppgis til å være 1,2.
Island har en massiv fiskeriindustri, og sender flere ganger i uken fersk fisk med containerskip til Rotterdam og Immingham. Icelandair sender dessuten flyfrakt til New York to ganger i uken med over 30 tonn hver gang. I tillegg til at det er over 20 avganger daglig til Europa og USA med 4-5 tonn hver. Ifølge ledelsen i Icelandair ser de på muligheter for å øke kapasiteten for å dekke etterspørselen fra den voksende lakseindustrien på Island, heter det videre i presentasjonsmaterialet.