«Marøy Viking», byggenummer 75 fra Moen Marin, ble lørdag høytidelig døpt i Rørvik i Nord-Trøndelag. Det 24 meter lange og 11 meter brede fartøyet skal opereres av havbruksselskapet SinkabergHansen gjennom selskapets nyetablerte rederi, Marøy Viking AS, skriver Moen Marin i en pressemelding onsdag.
«Marøy Viking» er bygget og utrustet med tanke på å håndtere utviklingen i norsk havbruksnæring, med økt spesialisering, større og tyngre utstyr og røffere lokaliteter.
Båten kan blant annet skilte med en gedigen arbeidsplattform og en samlet kapasitet på 150 tonn nyttelast. «Marøy Viking» er levert med toppmoderne mannskapsfasiliteter og seks singlelugarer. Kran-, vinsj- og slepekapasiteten er også formidabel. På dekk er båten utrustet med to Palfinger kraner på henholdsvis 65 og 90 tonnmeter, to dekksvinsjer på 60 og 10 tonn samt fire capstaner (nokker) med trekkraft på 3-8 tonn.
Hovedmotoren på 1.000 hestekrefter sørger sammen med to sidepropeller på 200 hestekrefter hver for stor trekkraft og uovertruffen posisjoneringsdyktighet. Det kommer godt med, ikke minst i forbindelse med kritiske oppdrag med båtens egen ROV.
Moen Servicefartøy 2398/1120
Lengde: 23,98 meter
Bredde: 11,20 meter
Dybde: 4,20 meter
Hovedmotor: 1000 hk (736 kW)
Sidepropeller: 2 x 200 hk
Utstyr
Kraner Palfinger PK 90002 (90 tm) og Palfinger PK 65002 (65 tm)
Capstaner 4 stk (2 stk á 8t og 2 stk á 3 t)
Dekksvinsj 1 stk. 60 tonn, 1 stk. 10 tonn
Kapasiteter
Drivstoff: 40 000 ltr
Vann: 20 000 ltr
Ballast: 100 000 ltr
Nyttelast: 150 000 kg
Moen Marin AS har ytterligere to 23,98 enkeltskrog servicefartøy i stål i produksjon, i tillegg til åtte NABCAT 13,50 og fem NABCAT 14,99 katamaraner. Flesteparten av båtene er kontrahert til norske oppdretts- og serviceselskaper. Neste ledige leveranse for selskapets 13,50 meter og 14,99 meter katamaraner er i oktober 2015.