Maritech styrket lønnsomheten i 2021, selv med en vekst i inntektene på fire prosent

Nyheter
0

Fremover vil internasjonal vekst være hovedfokus.

Fokus på lønnsomhet og profesjonalisering førte til en positiv EBITDA på 15 millioner kroner, en økning fra én millioner kroner fra året før (konsern).

– Et år å være stolt av. Det er det jeg først tenker på når vi ser tilbake på 2021, sier CEO Odd Arne Kristengård, i en pressemelding.

Konsernets driftsinntekter for 2021 var 154 millioner kroner, en vekst på fire prosent. Den beskjedne inntektsveksten er først og fremst knyttet til selskapets beslutning om å redusere ikke-strategiske inntekter, ifølge en pressemelding fra selskapet.

– Det som er strategisk for oss øker
Veksten i de strategiske inntekter var betydelig, med en økning på 14 millioner i ARR (Annual Recurring Revenue) fra i fjor, tilsvarende 21 prosent vekst som hovedsakelig er drevet av en vekst i SaaS (Software as a Service) på 60 prosent.

Odd Arne Kristengård, Maritech Systems.

– Vi gikk fra et underskudd på 18 millioner, samtidig som det for alvor løsnet innen internasjonalt salg og implementering av både skyløsningene våre og Maritech Eye. Svært viktige milepæler for oss og eierne våre, som alle i Maritech har jobbet veldig hardt for å nå, sier Kristengård.

– Og dette er bare starten når det gjelder å ta ut vekstpotensialet vårt. Den globale sjømatindustrien er sterkere enn noen gang, og det samme er den globale etterspørselen etter sunn, bærekraftig mat, sier han.

– Vi ser hver dag at vi hjelper kundene våre å tilføre verdi på nye måter – strategisk og operasjonelt. Et eksempel på det siste er den helt nye løsningen Maritech Processing, full-integrert med trading-plattformen Maritech Purchase & Sales, sier Odd Arne Kristengård,

Ser betydelig potensial for videre vekst
Ifølge selskapet kan tradere for første gang nå booke produksjonsordrer direkte inn i prosesserings-systemet. Det reduserer svinn og gir brukeren enda bedre kontroll.

– Jeg kan også nevne utviklingen av dataplattformen vår, som i dag inkluderer mer enn 37.000 målepunkter og 1.150 millioner dataverdier. Datamodellen vår er unik, og strukturerer data fra akvakultur og villfangst gjennom hele verdikjeden ut til markedet, uttaler Kristengård.

Selskapet ser også et betydelig potensial for videre vekst innenfor transport- og logistikksegmentet. Maritech har 90 prosent av den norske eksporten av tempererte varer gjennom sine systemer.

Thomas Brevik er CFO i Maritech. Foto: Maritech

– Vi er nå foran planen vår når det gjelder marginer. Når det gjelder inntekter, er vi litt bak. Når vi justerer for tap av ikke-strategiske inntekter og covid-relaterte problemer knyttet til mangel på komponenter, er vi der vi skal være, sier Thomas Brevik, CFO i Maritech.

Vi vil fortsette skalere kraftig globalt. Fra 2022 til 2023 vil hovedfokuset vårt være skykonvertering og internasjonal vekst, og vi vil løfte gjenværende løsninger og moduler til sky, både innen sjømat og logistikk, sier Breivik.