Etterspørselsdrevet laksevekst i USA-markedet.
Utenfor de ni lasterampene er det i ferd med å utvikle seg noe av en trafikkork. Lange semitrailere manøvrerer seg inn og ut fra foredlingsanlegget til Marine Harvest, strategisk plassert fem minutter unna den internasjonale flyplassen i Miami.
Samlebånd
Isoporkasser med isede laksefileter føres inn på produksjonslinjen, leveringsklare porsjonspakker sendes ut til kundene.
De har ingen tid å miste.
– Dette anlegget er 30.000 kvadratfot og har 150 ansatte. Driften går 24 timer i døgnet, sier fabrikksjef Patricia Balocchi til iLaks.
Et tosifret antall personer bevæpnet med filetkniver jobber langs samlebåndet. Her er ingen roboter. Det meste er manuelt arbeid – og ser til forveksling ut som et foredlingsanlegg i Polen eller Chile.
Manuelt
– Jeg er chilensk, så jeg gjør en del klipp og lim derfra, smiler Balocchi. – Vi tar ut 80 prosent av pinbones maskinelt, resten tar vi manuelt.
Deretter dras filetene gjennom en avskinningsmaskin, før kyndige arbeidere snitter til filetene til riktig form og porsjon.
– Vi selger til de fleste større dagligvarekjeder og de fleste større foodservice accounts i USA, forteller Joe Fidalgo, administrerende direktør for consumer products i USA.
– Vi hadde tre anlegg; ett i Los Angeles, ett i Dallas og ett her i Miami. Anlegget i LA var for lite, så det stengte vi. Dallas dekker hele vestkysten og Midt-Vesten, vi dekker hele nordøstkysten og inn til Chicago.
Han legger ikke skjul på at fabrikken i Miami har relativt liten produksjon.
– Vi skal utvide. Vi har et lite lager og har fullt fokus på turnaround.
Halloween
På isoporkassene med laks står det trykket Puerto Chacabuco, Aysén, Chile.
– Disse er fra Region XI, men vi henter også fisk fra Region X. Vi flyr også inn mye fra Norge.
Salget rettes mot det kommende Halloween-feiringen, en viktig salgsperiode i USA.
– Vi lager Rebel Fish og andre merkevarer her, sier Fidalogo, og legger til: – Vi selger til og med villaks. Så vi er en oppdretter som selger villaks – tre måneder i året. Villaks oppnår en prispremie i markedet fra slutten av juni og inn i september.
Blå kartongesker
Ved enden av samlebåndet ligger vakumerte pakker med fersk tilapia fra Columbia.
– Vi kjøper fra Mellom-Amerika; Costa Rica, Honduras, Mexico, i tillegg til Colombia og Ecuador. Alle har tilapia, sier Belocchi.
– Her er ingenting fra Kina, bemerker Fidalgo. – All fisken er fersk.
Marine Harvests fiskeprodukter pakkes vakumert i blå kartongesker.
– Det er noe vi kun gjør her. Det er av miljøhensyn – vi vil redusere bruken av isoporkasser. Vi importerer fileter fra alle våre regioner verden rundt, sier Fidalgo.