I sitt høringssvar Stortingsmelding om vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett har Marine Harvest særlig fokus på en miljømessig forsvarlig produksjon. iLaks har fått innsyn i høringssvaret som er gjengitt under.
«Marine Harvest støtter Regjeringens forslag om å tilrettelegge for forutsigbare vilkår for vekst i havbruksnæringen. FNs matvareorganisasjon (FAO) og Verdens Helseorganisasjon (WHO) påpeker at havbruk er av økende betydning og er avgjørende for å sikre verdens befolkning tilstrekkelig sjømat. Norge kan spille en avgjørende rolle i så måte, om vi forvalter næringen riktig. En langsiktig forvaltning av næringen, basert på akseptabelt miljøfotavtrykk av næringen vil legge til rette for miljømessig forsvarlig vekst, flere distriktsarbeidsplasser, større bidrag til BNP, samt sunn og næringsrik mat til en voksende verdensbefolkning.
Vår høringsuttalelse legger særlig vekt på:
* Vi støtter forslag tre om miljøindikatorer som grunnlag for fremtidig vekst.
* Vi støtter departementet i sitt forslag om at det er kun lakselus som legges til grunn som indikator.
* På grunn av usikkerhet knyttet til bruk av laksesmolt i bur som indikator for lusepress, samt usikker korrelasjon mellom et slikt lusepress og potensiell effekt på ville laksestammer, mener vi at reguleringen bør være basert på gjennomsnittstallet for anlegget per generasjon alene.
* Vi mener at lusekontroll i det enkelte anlegg er den viktigste suksessfaktor for redusert smittepress. Tillatelse for vekst eller ikke bør derfor reguleres per anlegg og ikke per område.
* Vi foreslår ny tiltaksgrense for lus basert på 0,2 voksne hunnlus på merdnivå. Tiltaksgrensen tilsier når behandling eller andre tiltak skal iverksettes på merdnivå.
* Vi foreslår at luseindikatoren som skal regulere vekst er basert på gjennomsnittstallet for lokaliteten per generasjon. I tråd med trafikklystilnærmingen til departementet foreslår vi at indikatoren ser slik ut:
* Vi mener det må telles fisk i hver merd ukentlig for å sikre god kontroll, og det må telles mer fisk enn i dag for å sikre at lusetallet er representativt. Vi foreslår at det telles 50 fisk per merd.
* Vi mener det bør etableres regionale uavhengige telleteam for å sikre kvaliteten og objektiviteten på lusetellinger.
* Vi støtter at det åpnes for å tildele 5% MTB-vekst per generasjon, og tilsvarende 5% reduksjon per generasjon.
* Vi støtter Gullestadutvalgets prinsipp om inndeling av landet i produksjonsregioner som generelt smitteforebyggende tiltak. Vi mener landet må inndeles i tre produksjonsregioner, med grense ved Hustadvika og Bodø. Vi mener det ikke må være lov å flytte sjøvannseksponert fisk over disse grensene.
* Vi støtter tanken bak produksjonssoner slik de fungerer i dag. Vi er derimot negative til etableringen av produksjonssoner som et virkemiddel for å regulere vekst, og mener vekst må baseres på den enkelte lokalitets prestasjon.
* Vi mener konsekvensene ved å gå mer detaljert inn i produksjonsområder slik departementet forslår ikke er godt nok utredet. Med vårt forslag om tre store produksjonsregioner er det dessuten usikkert hva formålet med produksjonsområder skal være. Hvis departementet ønsker å gå videre med produksjonsområde- og soneforslag som skissert i høringsnotatet, ber vi om en grundig konsekvensutredning basert på konkrete produksjonsområde- og soneforslag før vi kan ta stilling til forslaget.
* Som et grunnleggende prinsipp, mener vi selskap fritt bør kunne overføre kapasitet innenfor produksjonsregioner, gitt at de lokale tillatelser er i orden og at miljøindikatoren er grønn. Dette vil være med på å optimalisere produksjonen på de lokalitetene som er best egnet.
* En overgang til tre produksjonsregioner vil etter vårt syn kreve en modernisering av forvaltningsstrukturen. Det vil eksempelvis være naturlig at Fiskeridirektoratets akvakulturregionsstruktur følger de tre produksjonsregionene.
* Vi støtter forslag én på tildelinger av vekst, hvor det gis en kombinasjon av nytildelinger av lisenser og vekst/reduksjon i eksisterende MTB for hver generasjon. Vi mener alle nye lisenser må baseres på auksjonsprinsippet. MTB-vekst må prises etter et fastprissystem som er forutsigbart for aktørene.
* Vi mener landbasert oppdrett må underlegges samme vilkår som smoltproduksjon på land. Postsmolt produksjon på land må underlegges samme vilkår som smoltproduksjon på land.
* Vi mener produksjon av lukket og semilukket produksjon av stor smolt i sjø må baseres på samme regelverk som smoltproduksjon på land».