Alf-Helge Aarskog forklarer hvorfor selskapet dropper norske kjeder.
På verdensbasis produserer Marine Harvest millioner av laksemåltider hver dag, men selskapet selger ikke noen av produktene sine til de tre store dagligvarekjedene i Norge: Coop, Norgesgruppen og Rema 1000.
Aarskog sier han ser ingen grunn til å selge laks til prisene innkjøpssjefene i norske kjeder krever, og han kritiserer også mangfoldet i norske fiskedisker.
– Vi har tre kjeder som tilbyr mye av det samme. Da er det mer spennende å handle hos franske kjeden Carrefour, der de har meter på meter med ulike typer røkt laks. Vi ser også at salget av fisk i Norge går ned, til tross for anbefalinger om å spise mer fisk fra norske myndigheter, sier han til Nationen, og legger til at han heller vil ha 50 prosent markedsandel i Tyskland enn i Norge.
Ifølge Aarskog har ikke selskapet forhandlet med norske kjeder siden 2013/2014, men utelukker ikke et fremtidig samarbeid.
– Jeg håper de tar kontakt med oss, sier han.
Kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis, er ikke imponert over kritikken fra Aarskog.
– Vi har jo hatt kjempesuksess med Extras fiskekampanje. Det viser at når vi gjør noe, fungerer det. Og det har vi gjort uten Marine Harvest, som aldri har vist stor interesse for den norske forbrukeren. Da blir det litt idiotisk å kritisere kjedene som faktisk prøver å etterleve myndighetenes ønske om at folk skal spise mer fisk, sier han.
Også Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, stiller seg uforstående til kritikken.
– Hvis Aarskog hadde besøkt en av våre Meny-butikker, ville han opplevd at det også der er fiskedisker som er flere meter lange. Utvalget av fersk fisk er svært godt, både i våre supermarkeder og i lavprisbutikker, sier han.