Får tilgang til 580 millioner forbrukere.
– Etterspørselen etter fersk sjømat øker kraftig i Kina, og Marine Harvest er en av verdens ledende produsenter. Sammen skal vi sikre at kinesere får tilgang på fersk laks fra norske fjorder, sier Alibaba-president, Michael Evans, i en pressemelding.
Torsdag morgen norsk tid ble en intensjonsavtale signert på luksushotellet W i Shanghai mellom Marine Harvest og Win-Chain, Alibabas globale plattform for fersk mat.
Styreleder i Marine Harvest, Ole-Eirik Lerøy, sier til Dagbladet de har jobbet lenge med avtalen.
– Kina er verdens største sjømatmarked, og potensialet for norsk laks er enormt. Sammen med Alibaba skal Marine Harvest erobre det kinesiske markedet, sier Lerøy, og legger til at Marine Harvest gjennom avtalen når ut til 580 millioner registrerte brukere.
Marine Harvest åpnet torsdag også selskapets og Norges første fabrikk for videreforedling av fisk i Kina.
– Vi er alt i gang med salg gjennom Alibaba, men med en ny fabrikk kan vi skalere opp og målrette våre produkter inn mot det kinesiske markedet, sier han.
Alibaba ledes av Jack Ma. I 2017 omsatte selskapet for 25 milliarder kroner.