Mener tunnelen vil gi store positive ringvirkninger for norsk sjømatnæring.
– Stad skipstunnel er viktig for oss for å sikre logistikken mellom våre anlegg og fabrikken på Eggesbønes, sier regiondirektør Asgeir Hasund i Marine Harvest til Nett.no.
Målet med prosjektet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad, som er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. Stad skipstunnel vil være 1,7 kilometer lang, 37 meter høy og ha en bredde på 36 meter. Ifølge Kystverkets handlingsplan er det planlagt oppstart av prosjektet i 2021.
– Vi er avhengige av gode og sikre transportløsninger for å ta unna denne veksten. Derfor støtter vi Stad skipstunnel, sier Hasund.
Ifølge Hasund har Marine Harvest 300-400 rundinger av Stad årlig, og rundt 15-25 av disse påvirkes av været. Han sier en tunnel vi gi bedre forhold for transport av levende laks, samt bedre sikkerhet for mannskapet.