Marine Harvest Scotland satser på nederlandsk verft

Nyheter
1478

Båtene er av type 1507 Utility Vessel, og er utviklet av Nauplius Workboats. De skal betjene Marine Harvest sine oppdrettsanlegg i Skottland. Båtene har utmerket manøvreringsegenskaper, og kan nesten dreie rundt sin egen akse, fremgår det av en pressemelding fra verftet.

Oppdrettsanleggene befinner seg helt oppe i den nordøstlige del av Skottland, som er et værhardt område. ‘Beinn Mhor’ og ‘Beinn Scorabhaig’ som båtene heter, er kraftige og sjødyktige med stabile håndteringskarakterstikker for åpent hav.

Skroget og dekk er over vannlinjen zinkspray metallisert, noe som gir stålet et beskyttende anti-korrosivt lag. Skroget er derfor bedre rustet for intens bruk, og får mindre korrosjon ved skade på malingen. Båtene er utrustet med to hydrauliske vinsjer på styrbord side og en hydraulisk HS Marine kran akterut. Kranen har en løftekapasitet på 3.855 kg på 5,23 m og 1.080 kg på 13.16 m avstand.

Designet har blitt optimalisert for oppdrettsanlegg: Alt er mest mulig rundt og med glatte overflater.

– Vi kan ikke akseptere at nøter eller eventuelt andre ting hekter seg fast og blir ødelagt om bord. Der er videre installert notvasker og høytrykksspyler på dekk. Det er matproduksjon båtene jobber med, sier Gerrit Knol, naval arkitekt hos Naupilus Workboats.

– Derfor er designet utviklet for å gjøre alt om bord så antiseptisk som mulig. Det har vært fokus på å minimalisere områder hvor eventuelle rester kan blir igjen. Alle skrog-åpninger er på babord side da skipet ligger med styrbord side fortøyd til merdene. Det er porter i rekkverk på styrbord siden og akterut for tilgang til merdene.

Utvikling av designet har vært i tett samarbeid mellom Bijlsma Shipyard, Nauplius Workboats og kunden Marine Harvest.

– Arbeidsdekket er på hele 65 m2, enestående for en båt i denne størrelse. Maksimum dekksbelasting er på 2 tonn per m2. I totalt kan båten laster 32 tonn, sier Knol.

Ifølge Tjeerd-Wiebe Bijlsma, daglig leder av Bijlsma Shipyard, er båten spesielt bygget for enkelt vedlikehold.

– Kunden ønsket zinkspray metallisering, som ikke er vanlig i skipsbygging, men sikkert gir en ekstra verdi for en arbeidsbåt som er til sjøs 340 dager per år. Båten vi har bygget er allsidig; den kan brukes som arbeidsbåt, dykkerplatform og for offshore aktiviteter.

Styrehuset er både arbeidsplass og messe, uten å forstyrre kapteinen under navigeringen. Det er nok plass i lugaren forut for noen køyer og eventuelt pantry, hvis det er ønskelig senere. Per i dag er det brukt som storage rom.

– Det var ikke nødvendig med lugarkapasitet da båten per i dag skal kun operere på dagtid. Det romslige maskinrommet har to 172 kW John Deere maskiner, koblet til to propellere. Overbygningen er forsterket med ekstra spant og horisontale plater, som gir en robust konstruksjon som skal kunne tåle tung sjø, sier Bijlsma.

Kombinasjonen har resultert i en stabil og svært sjødyktig båt med en toppfart på nesten 10 knop.

Bijlsma Shipyard har bygget og konvertert skip på eget verft i nord Nederland i mer enn 100 år. De har stort fokus på kundetilfredshet, effektivitet og kvalitet på håndverk. Nauplius Workboats er en relativt ung bedrift, men de ansatte har lang nasjonal og internasjonal erfaring med skipsdesign og prosjekt management. De har et stor antall standard design for arbeidsbåter tilgjengelig som enkelt kan tilpasses etter kundens behov.

Hovedmaskin          : John Deere, 6068 AFM85, 172 kW / 230 hp @ 2.300 omv.

Gir                              : TwinDisc, MGX 5090A

Generator                : John Deere 4045AFM, 24 ekW

Vinsj                          : Tenfjord Industry, N-300-5000, hydraulisk

Lengde o.a.              : 15,50 meter

Bredde o.a.              : 7,32 meter

Dypgang                    : 2,00 meter