Marine Harvest åpner for Hushovd

Nyheter
484

Thor Hushovd gikk i helgen ut med planer om et norsk profflag på sykkel, som skal delta i Tour de France om to år.

De som kjenner hva som må til, sier at det da må reises 100 millioner kroner. Årets vinner av Touren, Team Sky, har et bekreftet budsjett på 38 millioner dollar, altså 310 millioner kroner.

Det er det svært få norske miljøer med verdensprodukter som kan matche. Norwegian Salmon er et slikt verdenskjent merke, og Marine Harvest er verdensledende, skriver VG.

– Undersøkelser viser at mange kunne unngått livstils- og hjertesykdommer ved å bytte ut for eksempel rødt kjøtt med fisk. Dette gjelder både oss nordmenn og europeere generelt, men også særlig amerikanere, sier kommunikasjonssjef Ola Helge Hjetland i Marine Harvest:

– Hushovd og hans lag kan potensielt være gode og viktige rollemodeller, som kan fortelle hvor viktig det er med både fysisk aktivitet og å spise mer fisk. Ettersom proffsykling er populært i store deler av verden, vil et budskap fra Hushovd kunne bidra til at mange endrer sin livsstil, sier han og legger til:

– Vi ser også at proffsykling er populært i markeder som er viktige for norsk lakseeksport og Marine Harvest.

– Vil vurdere det seriøst

Han viser til at det franske, tyske og det amerikanske markedet er blant de viktigste markedene for deres laks og at sykkelløpene generelt og Tour de France spesielt, med tre ukers eksponering av logoene, fremstår som attraktivt.

Hjetland fremholder at Marine Harvest foreløpig ikke har vurdert Hushovds initiativ som et mulig sponsorobjekt.

– Men skulle de banke på, vil vi vurdere det seriøst. Det vil ikke samsvare med vår nåværende markedsstrategi, som blant annet retter seg mot barn og unge. Men vi vil likevel kunne vurdere en henvendelse fra Hushovd, sier han til VG.

– Helsegevinst

Dermed åpnes det for et laksefarget norsk lag i Tour de France i 2017.

Bransjeansvarlig for laks i Norges Sjømatråd, Bjørn-Erik Stabell, synes en stor norsk sykkelsatsning høres interessant ut.

– Vi synes det er veldig spennende planer Thor Hushovd har for et norsk lag. Sykkel er en betydelig idrett og eksponeringsmulighetene er store. Vi har ikke sett eller vurdert dette prosjektet, men som Marine Harvest at vi er åpen for å undersøke mulighetene. Vi er faktisk inne i et sykkelprosjekt akkurat nå, sier han.

Norges Sjømatråd har inngått samarbeid med Artic Race, som kjøres i Nordland og Troms 13.-16. august.

– Vi har inngått avtale om at klatretrøyen skal være en laksetrøye, sier Stabell.

I fjor ble TV-bildene fra Artic Race vist i 180 land, med en anslått reklameverdi på 200 millioner kroner.

Glad Hushovd

Thor Hushovd sier han er glad for de positive signalene fra Marine Harvest og Norges Sjømatråd.

– Det er spennende at et så internasjonalt norsk selskap er positive. I utgangspunktet ønsker vi at dette skal være et norsk prosjekt, også på sponsorsiden. Jeg er i dialog med flere selskaper og vil selvfølgelig ta kontakt med Marine Harvest og Norges Sjømatråd. Norsk natur og sunn norsk mat er nærliggende temaer og områder som vi ønsker å eksponere, sier Hushovd.

– Du kan nok også få til mye for godt under 100 millioner kroner, men det kommer litt an på hvor man legger seg når det gjelder nivået på ryttere og ritt som man ønsker å satse på. Et stort profflag krever mange ansatte og det vil koste en del.