Marine Harvest håper å ha en ny amerikansk fabrikk i drift i Dallas, Texas, i sommer, ifølge selskapets direktør for salg og markedsføring for Amerika, Gianfranco Nattero. Marine Harvest har fra før foredlingsanlegg på henholdsvis øst- og vestkysten i USA, nærmere bestemt i Miami og Los Angeles.
– Vi har startet arbeidene ved Dallas-anlegget og planen går fremover som forventet, sier Nattero til Undercurrent News. – Vår plan er å ha anlegget oppe og gå i løpet av sommeren.
Springbrett
Marine Harvest vil bruke foredlingsanlegget som et springbrett til å trenge inn og styrke salget i Midtvesten.
Nattero vil ikke avsløre den totale produksjonskapasiteten på anlegget, men sier at det vil være nok til å oppfylle en økende etterspørsel etter foredlede produkter og vil ha plass for fremtidig vekst.
Marine Harvest har vært opptatt med å lage modifikasjoner til sin salgs- og markedsstrategi, inkludert den siste bearbeidelse av emballasjen for Rebel Fish-linjen.
Utvalget i fersk laks for tilberedelse i mikrobølgeovn ble rullet ut i USA mai 2015, og den nye emballasje ble fremvist på sjømatmessen i Boston i vinter. Men salget Rebel Fish har vært «tregere enn forventet», ifølge selskapets årsrapport.
I fjor lanserte selskapet også en rekke ferske pakkede produkter hos Walmart. Sortimentet omfatter oppdrettslaks, tilapia og steelhead ørret, samt vill torsk og kveite.
Kategoriutvikling
– Vi er fornøyde med begge deler. De er hver i forskjellige stadier, men vi er veldig fornøyde, og er overbeviste om at dette er veien å gå for oss å lede dette spillet, sa Nattero nylig til Undercurrent.
– Konkurrentene vil sikkert følge, som vi virkelig ønsker. Vi må ha gode konkurrenter. Alle gjør lignende ting for å videreutvikle denne kategorien. Det ville være flott.
– Du kommer aldri til å treffe blink med det første produktet. Noen lanserer et produkt og det forstyrrer kategorien, sier Nattero.
Maine-røykeriet Ducktrap River har fortsatt å gjøre det godt, og opplevde tosifret vekst i 2015 for femte år på rad. I forbindelse med oppkjøpet av Morpol, og innføring av Morpol-produkter i USA, har Ducktrap hjulpet Marine Harvest å oppnå en sterkere andel i røkelaksmarkedet.
– I år utvidet vi vårt salg av Ducktrap-produkter ved å legge til flere nye konti over hele landet. Vi økte vår tilstedeværelse i «hjemmemarkedet» på østkysten, og hadde en sterk vekst i vestkystmarkedet.